Luchtvaartmaatschappijen betalen beter uit bij vertraging
vrijdag 1 maart 2013
Terwijl andere politici in Europa zich zorgen maken over het uitkeringsbeleid van luchtvaartmaatschappijen bij vertraging is Staatssecretaris Mansveld tevreden over de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. Ze zouden massaal aan het uitkeren zijn, volgens haar cijfers. Met terugwerkende kracht houden ze zich dus alnsog aan de wetgeving. Ook is ze tevreden over de werkwijze van de Inspectie Leefomgeving en Transport, maar: er moet wel meer een lik-op-stuk beleid worden gevoerd door deze handhavende instantie.
Deels heeft mevrouw Mansveld gelijk. Nederlandse luchtvaartmaatschappijen stellen zich anders op sinds de uitspraak van het Europese Hof van Justitie van 23 oktober. Gelukkig worden veel claims toegewezen. Wel moet je dan verschillende acties ondernemen, want direct uitkeren bij een zaak is zeker nog geen gewoonte.
Elke dag zorgen we er weer voor dat passagiers die er zelf niet uitkomen, geld terug krijgen van luchtvaartmaatschappijen. Wij – Vlucht-Vertraagd – zijn het grootste claimbureau in Europa en zien goed de verschillen per land en per luchtvaartmaatschappij. Er zijn genoeg luchtvaartmaatschappijen, zoals in Nederland Transavia, die zich helemaal niet aan de wetgeving houden en hun beleid na de uitspraak van het Europese Hof van Justitie absoluut niet hebben aangepast. Als je niet vasthoudend bent dan krijg je bij de meeste luchtvaartmaatschappijen helemaal niets. Er is absoluut nog geen reden tot juichen, eerder een voorzichtige glimlach. Eerder dit jaar publiceerden we al onderzoeksresultaten waaruit bleek dat luchtvaartmaatschappijen het juist helemaal niet zo nauw nemen met de regels. Dit is echter wel gebaseerd op cijfers van claims die worden ingediend in verschillende landen, en niet alleen op Nederlandse cijfers. Wat buiten beschouwing blijft zijn de talloze gevallen waarbij het niet goed gaat en daarbovenop de – alleen in Nederland al –honderdduizenden passagiers die eigenlijk ook recht hebben op een vergoeding maar worden afgewimpeld, of helemaal niet geïnformeerd worden over hun rechten.
De ILT heeft slechts 2600 zaken ontvangen, en daarvan is de helft door hen onderzocht. Van de 1199 onderzochte zaken heeft de ILT er 641 ongegrond verklaard ofwel afgewezen. We hechten zeer aan de uitspraken van de ILT, maar een uitspraak van hen is niet heilig. Een uitspraak is wel belangrijk om luchtvaartmaatschappijen tot meer openheid te dwingen. Kijk je naar handhavende inspecties in andere landen, dan gaat de heiligverklaring van uitspraken van de verschillende inspecties al helemaal niet op. De meeste inspecties reageren namelijk langzaam, en de kwaliteit van de uitspraken laat te wensen over. Kortom: er is nog een wereld te winnen, een uitdaging om het voor passagiers echt makkelijk te maken om geld terug te krijgen bij vertraging van hun vlucht.
Deels heeft mevrouw Mansveld gelijk. Nederlandse luchtvaartmaatschappijen stellen zich anders op sinds de uitspraak van het Europese Hof van Justitie van 23 oktober. Gelukkig worden veel claims toegewezen. Wel moet je dan verschillende acties ondernemen, want direct uitkeren bij een zaak is zeker nog geen gewoonte.
Elke dag zorgen we er weer voor dat passagiers die er zelf niet uitkomen, geld terug krijgen van luchtvaartmaatschappijen. Wij – Vlucht-Vertraagd – zijn het grootste claimbureau in Europa en zien goed de verschillen per land en per luchtvaartmaatschappij. Er zijn genoeg luchtvaartmaatschappijen, zoals in Nederland Transavia, die zich helemaal niet aan de wetgeving houden en hun beleid na de uitspraak van het Europese Hof van Justitie absoluut niet hebben aangepast. Als je niet vasthoudend bent dan krijg je bij de meeste luchtvaartmaatschappijen helemaal niets. Er is absoluut nog geen reden tot juichen, eerder een voorzichtige glimlach. Eerder dit jaar publiceerden we al onderzoeksresultaten waaruit bleek dat luchtvaartmaatschappijen het juist helemaal niet zo nauw nemen met de regels. Dit is echter wel gebaseerd op cijfers van claims die worden ingediend in verschillende landen, en niet alleen op Nederlandse cijfers. Wat buiten beschouwing blijft zijn de talloze gevallen waarbij het niet goed gaat en daarbovenop de – alleen in Nederland al –honderdduizenden passagiers die eigenlijk ook recht hebben op een vergoeding maar worden afgewimpeld, of helemaal niet geïnformeerd worden over hun rechten.
De ILT heeft slechts 2600 zaken ontvangen, en daarvan is de helft door hen onderzocht. Van de 1199 onderzochte zaken heeft de ILT er 641 ongegrond verklaard ofwel afgewezen. We hechten zeer aan de uitspraken van de ILT, maar een uitspraak van hen is niet heilig. Een uitspraak is wel belangrijk om luchtvaartmaatschappijen tot meer openheid te dwingen. Kijk je naar handhavende inspecties in andere landen, dan gaat de heiligverklaring van uitspraken van de verschillende inspecties al helemaal niet op. De meeste inspecties reageren namelijk langzaam, en de kwaliteit van de uitspraken laat te wensen over. Kortom: er is nog een wereld te winnen, een uitdaging om het voor passagiers echt makkelijk te maken om geld terug te krijgen bij vertraging van hun vlucht.
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!