Vliegpassagiers gedwongen om brandstofrekening te betalen
woensdag 3 april 2013
Honderden Britse vliegpassagiers zijn gedwongen de brandstofrekening van hun vlucht te betalen omdat hun luchtvaartmaatschappij Comtel Air geen geld meer had. De Oostenrijkse luchtvaartmaatschappij Comtel Air had in Wenen een geplande tussenstop om bij te tanken, maar daar was dus blijkbaar geen geld meer voor! Het is al een verhaal uit 2011, maar zo apart dat we het tóch even wilden plaatsen.
De Britse vliegpassagiers waren onderweg van Amritsar in India naar Birmingham in Engeland en kregen tijdens de tussenstop in Wenen van het cabinepersoneel te horen dat het geld op was. Comtel Air kon de brandstofrekening dus gewoon niet meer betalen. Het vliegpersoneel liet weten dat de enige manier om de vlucht te vervolgen was om de passagiers de rekening zelf te laten betalen. En dan hebben we het niet over een tankbonnetje van een paar tientjes: het ging om een bedrag van ruim 23.000 euro. Zouden de passagiers dit niet doen, dan zou de bagage uit het vliegveld worden gehaald en zou het vliegtuig niet verder vliegen. De luchthaven zou het vliegtuig namelijk niet meer laten vertrekken.
Na een zes uur durende impasse werd de politie ingelicht, en werden de vliegpassagiers naar pinautomaten begeleid. Maar de pinautomaten werden uiteindelijk totaal leeggepind, waardoor de passagiers niet voldoende geld hadden om de brandstofrekening te kunnen betalen. De passagiers hebben vervolgens ter plaatse een schriftelijke bevestiging getekend waarin zij verklaarden het overige geld over te zullen maken.
In India zou zich een soortgelijk geval hebben voorgedaan met deze lijn: daar zouden circa 600 passagiers gestrand zijn met Comtel Air, om dezelfde reden. Verdere details zijn echter niet bekendgemaakt over dat geval. De luchtvaartmaatschappij voert normaliter alleen executive vluchten uit en voerde met de verbinding naar India via Wenen haar eerste commerciële vluchten uit. Dat was dus niet in alle opzichten een groot succes.
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!