Cockpit

Eerste volledige vrouwencrew bij InselAir

woensdag 20 mei 2015

Afgelopen weekend heeft de Antilliaanse luchtvaartmaatschappij InselAir voor het eerst in haar geschiedenis een vlucht uitgevoerd met een volledig vrouwelijke crew. De crew bestaat uit de gezagvoerster, co-piloot en cabin attendant. Het toestel vloog een lijnvlucht met de Fokker 50 van Curaçao naar Aruba en Bonaire.

De gezagvoerster was Rolande van Eikema-Hobbes, Co-piloot Carol-Rose Palm en de cabin attendant was Annaly Hernandez. De Nederlandse Eikema-Hobbes is nog maar een paar maanden in dienst bij InselAir, daarvoor werkte ze lange tijd bij het Nederlandse onderdeel van VLM als gezagvoerster op de Fokker 50.

Vrouwelijke piloten ondervertegenwoordigd in de luchtvaart

Dit soort berichten over volledig vrouwelijke crews worden vaker in de media verspreid als opzienbarend nieuws. Vrouwelijke piloten zijn dan ook in de sterke minderheid. Bij KLM werken bijvoorbeeld 115 vrouwelijke piloten, wat 4,3% van het totaal is. De vakbond van Verkeersvliegers (VNV) geeft aan dat van de 4951 leden 4,9% (244) vrouw is. British Airways startte een onderzoek onder 2000 Britse vrouwen naar de vraag waarom de dames zo sterk ondervertegenwoordigd zijn in deze categorie werknemers; van de 4000 piloten van BA zijn er 200 vrouw.

Ruim 63% van de ondervraagden gaf aan afgeschrikt te zijn door bepaalde vooroordelen:

  • 20% van de vrouwen gaf aan dat er geen rolmodellen waren voor vrouwelijke piloten, zowel op televisie als in films;
  • 20% van de vrouwen dachten dat vrouwen alleen aangenomen konden worden als cabinepersoneel;
  • 13% gaf aan nog nooit gevlogen te hebben met een vrouwelijke gezagvoerder;
  • 10% gaf aan dat hun ooit is verteld dat een pilotencarrière enkel voor mannen is weggelegd.

Uit een ander Brits onderzoek bleek dat de meeste luchtreizigers het percentage vrouwelijke piloten liever niet zien stijgen: maar liefst 51% van de ondervraagden gaf aan zich minder veilig te voelen als een vrouw de leiding heeft over het vliegtuig. Van degenen die liever een mannelijke piloot hebben, geeft ruim een derde aan dat ze dit willen omdat mannen bekwamer zouden zijn. 28% vraagt zich af of vrouwelijke piloten wel goed kunnen omgaan met druk. Van de groep die liever een vrouw in de cockpit ziet, zegt 44% dat ze dit prefereren omdat mannen tijdens crisissituaties sneller uit hun slof schieten. Een kwart is van mening dat mannen veel sneller zijn afgeleid.

cockpit

Vond je deze inhoud leuk?

Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!

Therapie is duur - help ons beter te worden!

Goed ontvangen, bedankt!