10 geheimen achter de luchtvaartindustrie die je (waarschijnlijk) niet kent
maandag 16 april 2018
Iedere branche heeft zijn insider-geheimen: lekker eten smaakt zo goed omdat het vooral uit boter bestaat, winnaars van kleinere tv-awards shows (zoals MTV en Teen Choice awards) weten van te voren al dat ze gaan winnen, Vlucht-vertraagd.nl weet moeiteloos compensatie te claimen van airlines en boekenwinkels gooien enorme hoeveelheden boeken weg terwijl ze deze ook aan scholen of bibliotheken kunnen doneren. Dit is slechts een voorproefje van de dingen waar het grote publiek geen idee van heeft. In deze blog sommen we een aantal geheimen achter de luchtvaartindustrie voor je op waar je (waarschijnlijk) niets van af wist. Probeer piloten niet te snel te beoordelen voor nummer 3!
1. Reizen met je baby op schoot is onveilig!
Gelukkig zijn er voor passagiers die met kleintjes reizen extra zitplaatsen niet vereist. Echter, is reizen met je baby op schoot verre van veilig. Volgens piloten verlies je de controle over je kindje in geval van een snelle daling. Dit zorgt ervoor dat je baby als een verloren projectiel in de cabine wordt geslingerd! Waarom wordt het dan wel toegelaten? Reizigers zullen minder snel vliegen als zij moeten betalen voor een extra stoel en rijden met een baby in de auto is hoe dan ook gevaarlijker..
2. Waarom het vaak frisjes is in het vliegtuig
Heb je regelmatig de rillingen tijdens het vliegen? Dit komt omdat bemanningsleden die in de cabine werken vaak aan de piloten vragen om de temperatuur te verlagen. Waarom jij het dan koud hebt? Het cabinepersoneel staat de hele vlucht niet stil en jij zit een aantal uurtjes onbewogen in je stoel: onmogelijk dus om warm te worden!
3. Slapen in de cockpit
Piloten draaien ongelofelijk lange diensten (van wel 16 uur!) en daar is de mens zeker niet voor gemaakt, dus je kan je wel voorstellen dat ook piloten moe worden. Uit een onderzoek bleek dat 56% van de piloten per ongeluk in de cockpit in slaap is gevallen. Als dat niet eng genoeg is, is het 29% van deze piloten overkomen dat hun co-piloot ook sliep!
4. Waarom je de raamschermen altijd open moet houden
Ondanks dat hetzelfde riedeltje met de veiligheidsregels keer op keer aan je worden verteld voordat je opstijgt, hebben ze toch een belangrijk doel. En vraag je je af waarom piloten passagiers altijd opdragen om hun raamschermen tijdens het opstijgen en landen open te laten? Voor de veiligheid! Ten eerste kunnen de bemanningsleden naar buiten kijken in geval van nood om te beoordelen welke kant het beste is voor evacuatie en ten tweede mocht het licht zijn uitgevallen dan kan het licht vanuit de ramen helpen bij oriëntatie voor als het toestel is gekantelt.
5. Pilotenpetten in de cockpit
Veel passagiers denken dat piloten te allen tijde hun pilotenpet dragen, maar niets is minder waar. Deze gaat gewoon af wanneer ze de cockpit betreden. Sterker nog: KLM heeft sinds 2018 het dragen van de pilotenpet afgeschaft, omdat het niet meer van deze tijd is.
6. Ga ervan uit dat de uitklaptafel niet schoon is
Weet jij wat de vieste plek is in een vliegtuig? Nee, niet het toilet of de deurknop van het toilet… Het zijn de uitklaptafeltjes voor je stoel. Deze worden namelijk zelden schoongemaakt tussen de vluchten door, waardoor het wemelt van de bacillen en die gaan als een lopend vuurtje door het hele toestel. Niet heel gek dat een groot aantal passagiers ziek worden na het reizen.
7. Je krijgt nooit direct te horen of een motor is uitgevallen
En het is misschien maar beter ook! We kunnen ons prima voorstellen dat er complete chaos uitbreekt als je te horen krijgt dat er een motor is uitgevallen. In plaats daarvan wordt er heel subtiel aangegeven dat een van de motoren niet correct worden aangegeven. Geen reden voor paniek! Misschien hadden we dit geheim beter voor ons kunnen houden…
8. Turbulentie is niet gevaarlijk, maart opwaartse stroming…
Turbulentie kan er niet voor zorgen dat het vliegtuig crasht. De enige reden waarom piloten het vermijden is omdat het erg vervelend is. Het opwaartse vermogen daarentegen kan juist wel erg gevaarlijk zijn. Een opwaartse stroming tegenkomen tijdens het vliegen kan je vergelijken met een verkeersdrempel waar je met 800 kilometer per uur overheen rijdt. Als wat in de lucht vliegt, komt dan met een noodgang weer naar beneden wat voor flink wat incidenten kan zorgen (denk maar aan de baby bij nummer 1).
9. Het vliegtuig waarmee je reist, kan een andere zijn dan waarvoor je hebt betaald
Zelfs als je via de website van een luchtvaartmaatschappij boekt en naar een vliegtuig loopt waarop dezelfde naam is geschilderd, is het misschien niet dezelfde luchtvaartmaatschappij. De helft van de tijd is het vliegtuig waar je op zit een regionale luchtvaartmaatschappij. Deze vliegtuigen zijn verschillend van grote luchtvaartmaatschappijen en hebben verschillende veiligheidsnormen, regels en voorschriften. Piloten en bemanning hoeven bijvoorbeeld niet te worden getraind volgens dezelfde normen als die van grote luchtvaartmaatschappijen!
10. Je hebt de soepelste rit in het midden van het vliegtuig
Als je op zoek bent naar een soepele en gemakkelijke vlucht, moet je blijkbaar in het midden vlakbij de vleugels zitten. Volgens piloot Patrick Smith "Een vliegtuig is als een wip. Als je in het midden zit, beweeg je niet zo veel.
We hopen dat je genoten hebt van onze lijst en dat we je niet voor eeuwig hebben afgeschrikt om te gaan vliegen. Het is nog steeds de veiligste manier van reizen en het heeft extreem lage kansen om fout te gaan, dus maak je niet te druk als je met je baby op schoot vliegt! Een risico waar je wel op de hoogte van moet zijn, is dat je vlucht vertraagd kan raken en dan is het goed om te weten dat je hier ook niet van hoeft te schrikken, want vluchtvertraging levert geld op! Tot wel €600,- per persoon! Heb je de afgelopen 2 jaar een vertraging met je vlucht opgelopen, dien dan bij ons je claim in!
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!