Hoe groot is de kans dat ik geld terug kan krijgen voor mijn vertraagde of geannuleerde vlucht?
dinsdag 14 augustus 2018
De kans dat je deze zomer last ondervindt van een vertraagde of zelfs geannuleerde vlucht is behoorlijk groot. Nog nooit waren er zoveel vertraagde en geannuleerde vluchten in Nederland, maar ook in Europa. Stel je voor, je vlucht heeft meer dan vier uur vertraging en je mist daardoor je overstap. In veel gevallen geven luchtvaartmaatschappijen als Ryanair, easyJet of Transavia niet thuis. Door de drukte kunnen ze je niet direct helpen. In veel gevallen heb je wel recht op compensatie. Maar hoe weet je of eigenlijk wel recht hebt op compensatie? En hoe groot is de kans dat de luchtvaartmaatschappij die compensatie gemakkelijk uitkeert? Vlucht-vertraagd legt uit.
Grote kans dat je geld terug kan krijgen!
De kans dat je de compensatie uitgekeerd krijgt is groot want de rechten van passagiers zijn tegenwoordig beschermd in de Europese Wetgeving. Sterker nog: in 2004 greep de Europese Unie in en riep Verordening (EG) nr. 261 2004 in het leven. De Verordening geeft passagiers met lange vertragingen of geannuleerde vluchten in veel gevallen recht op een compensatiebedrag van tussen de 250,- en 600,- euro per persoon. Er zijn wel een aantal randvoorwaarden verbonden aan het verkrijgen van compensatie. Zo moet je vlucht in de meeste gevallen minimaal 3 uur vertraagd zijn.
Wanneer krijg ik geld terug voor een vertraagde of geannuleerde vlucht?
- De luchthaven van aankomst moet in een land van de Europese Unie gelokaliseerd zijn en de luchtvaartmaatschappij moet in veel gevallen Europees zijn;
- De vertraging van je vlucht moet meer dan 3 uur zijn;
- Bij annulering moet je met vervangende vlucht 2 uur later dan gepland aangekomen zijn
Op hoeveel compensatie heb ik recht?
- 250,- euro bij vluchten tot 1.500 km
- 400,- euro bij vluchten tussen de 1.501 km - 3.500 km
- 600,- euro voor vluchten vanaf 3.500 km (dit zijn vrijwel altijd vluchten vanaf de Europese Unie naar buiten de Europese Unie)
Hoe dien ik een claim in?
Als je twijfelt kun je gebruikmaken van een online tool. Zo ontwikkelde Vlucht-vertraagd.nl een claimcalculator, waarmee je gratis en vrijblijvend checkt of je in aanmerking komt én hoeveel je eventueel mag terugvragen. Je hoeft slechts je vluchtnummer en datum in te vullen op de homepage. De hoogte van je compensatie hangt af van het aantal kilometers.
Compensatie aanvragen bij de luchtvaartmaatschappij kan op twee manieren. Je kan zelf een claim indienen bij bijvoorbeeld Ryanair of een claim indienen bij Vlucht-vertraagd.nl. Dien je zelf een claim in bij de luchtvaartmaatschappij? Bereid je dan maar voor om van het kastje van de muur en terug gestuurd te worden. Al sinds dat de Verordening bestaat doen luchtvaartmaatschappijen er alles aan om onder uitbetaling van compensatie uit te komen. Ze staan vaak al klaar met een waslijst aan smoesjes om het proces te vertragen.
Heb je als passagier geen zin in heen en weer gesteggel met een luchtvaarmaatschappij? In acht jaar ervaring heeft Vlucht-vertraagd.nl al honderdduizenden passagiers bijgestaan in het claimen van compensatie. Wij kennen inmiddels alle smoesjes, hebben een groot inhouse legal team en een team van claims specialisten dat beschikbaar is in meer dan negen Europese landen. Dat team kent de Verordening uit het hoofd en gebruikt ter ondersteuning van het indienen van een claim inzichten uit ons data center en zorgen dat jouw claim uitbetaald wordt. Daar vragen we een win-fee van 25% voor. Maar no worries, mocht het ons in de zeldzame situatie niet lukken om compensatie te claimen, dan hoef je uiteraard niets te betalen. Zo zeker zijn we van onze zaak!
Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen? Neem gerust contact met ons op! Wij zien hier om jou te helpen. Je kunt ons bellen van maandag tot en vrijdag tussen 9:00 en 12:00 en van 14:00 tot 17:00 op +31 20 261 67 61 . Ook kan je ons een mailtje sturen met je al je vragen via info@vlucht-vertraagd.nl.
Reken je winst alvast maar uit!
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!