Voucher, compensatie of refund: wat houdt dit in?
maandag 6 april 2020
Er wordt momenteel veel gesproken over de manier waarop luchtvaartmaatschappijen gedupeerde passagiers moeten compenseren voor geannuleerde vluchten door het coronavirus. Hier komen verschillende termen bij kijken, die allemaal redelijk op elkaar lijken, wat voor verwarring kan zorgen bij reizigers. Zo kan de luchtvaartmaatschappij bijvoorbeeld spreken van het aanbieden van een voucher, het recht op een refund of het claimen van compensatie. Wij hebben een aantal van de belangrijkste termen hieronder samengevat en kort toegelicht.
Voucher ter waarde van de ticketprijs
Bij een geannuleerde vlucht, krijgen passagiers vaak vouchers aangeboden ter waarde van het oorspronkelijk geboekte ticket, die ze vervolgens bij dezelfde luchtvaartmaatschappij kunnen inleveren voor een latere vlucht.
Vouchers stellen de luchtvaartmaatschappij in staat om de passagier de kosten voor een geannuleerde vlucht te vergoeden zonder dat ze hier daadwerkelijk geld aan verliezen. Door het aanbieden van een voucher blijft het geld bij de luchtvaartmaatschappij, omdat de passagier de waarde van de voucher weer bij dezelfde maatschappij dient in te wisselen.
De catch? Vouchers hebben vaak een beperkte geldigheid. Een vlucht op een andere datum kan vaak duurder uitvallen, vooral als deze op relatief kore termijn geboekt moet worden. Het verschil in prijs tussen de waarde van de voucher en het nieuwe vliegticket dient door de passagier te worden betaald.
Daarom zijn wij van mening dat passagiers, indien mogelijk, de volledige ticketprijs terug dienen te ontvangen, in plaats van genoegen te moeten nemen met een waardebon.
Financiële compensatie
Op grond van Europese wetgeving hebben passagiers van wie de vlucht is geannuleerd recht op een financiele compensatie, als ze door de annulering meer dan drie uur vertraging oplopen. Deze compensatie kan oplopen tot wel €600 per persoon! Het precieze compensatiebedrag is afhankelijk van de duur van de vertraging van de vlucht.
De rechten van vliegpassagiers in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht zijn vastgelegd in Europese Verordening 261/2004. De Verordening is overigens alleen van toepassing op vluchten die binnen de EU worden uitgevoerd of die vertrekken van een Europese luchthaven. Ook vluchten vanaf een niet-Europese bestemming kunnen in aanmerking komen, al moeten deze wel zijn uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij.
Daarnaast is het van belang dat er geen sprake was van een buitengewone omstandigheid bij de vertraging of annulering. Zo vallen slechte weersomstandighede en stakingen van de luchtverkeersleiding buiten de invloedssfeer van de luchtvaartmaatschappij, waardoor je geen aanspraak kunt maken op een compensatiebedrag.
Weet je niet zeker of jouw vertraagde of geannuleerde vlucht aan de criteria voldoet en jij compensatie kunt claimen? Geen probleem. Met behulp van onze claimcalculator kun je snel en eenvoudig jouw vlucht controleren om te zien welk bedag jij kunt claimen!
Refund: terugbetaling van de ticketprijs
Als jouw vlucht met meer dan 5 uur vertraagd is, heb je het recht om de reis te annuleren en een volledige terugbetaling van de ticketprijs te ontvangen. Maar ook als de luchtvaartmaatschappij de reis heeft geannuleerd heb je recht om te kiezen voor een refund. De luchtvaartmaatschappij dient je de keuze voor te leggen voor een voucher ter waarde van de ticketprijs, of een terugbetaling van deze kosten.
Bij het terugbetalen van ticketkosten maakt het niet uit van de reden voor de annulering van de vlucht is geweest. Zelfs in het geval van buitengewone omstandigheden dient de luchtvaartmaatschappij de terugbetaling te voldoen, omdat zij haar deel van het contract niet heeft kunnen nakomen.
Tip van Vlucht-Vertraagd.nl: In verband met de huidige COVID-19-crisis worden er dagelijks duizenden vluchten geannuleerd. Omdat de uitbraak van het Coronavirus als een buitengewone omstandigheid wordt beschouwd, kunnen passagiers geen aanspraak maken op een compensatiebedrag. Bij een annulering van de vlucht kun je je echter wel beroepen op een terugbetaling van de ticketprijs, een zogenoemde refund. Wil je weten of je hier aanspraak op kunt maken? Maak dan vrijblijvend gebruik van onze claimcalculator en dien vervolgens jouw claim in. Ons team van claimspecialisten bekijkt en beoordeelt jouw aanvraag en kan je voorzien van meer informatie over het terugvragen van jouw ticketkosten.
Wat kan Vlucht-Vertraagd.nl voor mij betekenen?
Sinds 2010 zetten wij ons als een van de eerste diensten in onze soort in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Via onze website, beschikbaar in negen verschillende talen, helpen wij gedupeerde passagiers bij het claimen van de vergoeding waar zij wettelijk recht op hebben in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam hebben wij al honderdduizenden passagiers geholpen bij het claimen van compensatie.
Of je nu op vakantie gaat of op zakenreis bent, een vertraging is altijd vervelend. Helaas weigeren luchtvaartmaatschappijen het doorgaans om de wettelijke schadevergoeding uit te betalen, of proberen onder de wetgeving uit te komen. Als de luchtvaartmaatschappij de claim afwijst zullen wij de argumenten en verstrekte informatie verifiëren en indien nodig juridische procedures starten. Wij werken op basis van no cure no pay en alle juridische kosten worden gedekt in onze 25% servicekosten. Ons team van claim specialisten zet zich graag in voor jouw passagiersrechten!
Vragen? Neem contact met ons op
Heb je het antwoord op jouw vraag niet gevonden? Hier lees je hoe je met ons in contact kunt komen. Wij streven er altijd naar om je zo snel mogelijk te helpen.
Wat onze klanten over ons zeggen:
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!