Philipp dubach 35 Nja Q5 r Dc unsplash

Geweigerd op de repatriëringsvlucht: wat zijn mijn rechten?

dinsdag 14 juli 2020

De uitbraak van het coronavirus heeft de reisplannen van vele reizigers overhoop gegooid. Bestaande reizen werden verplaatst of in het ergste geval volledig geannuleerd. Daarnaast komt het ook voor dat passagiers die 'ticket only' hebben geboekt, worden geweigerd op repatriëringsvluchten van reisorganisaties. Waarom gebeurt dit en hoe zit het met de rechten van deze passagiers?

Wist je trouwens dat Vlucht-Vertraagd.nl passagiers nu ook bijstaat bij annuleringen wegens het coronavirus? In een paar simpele stappen check je of je in aanmerking komt voor een terugbetaling van de reissom. Als je besluit je claim in te dienen, neemt ons team van ervaren claimspecialisten al het werk van je over. Wij zorgen ervoor dat jij het bedrag zo snel mogelijk krijgt teruggestort. Check je vlucht vrijblijvend in onze claimcalculator en ontdek of jij in aanmerking komt voor een terugbetaling!

➜ Claim mijn terugbetaling

De 'coronavoucher': aannemen of niet?

Door de uitbraak van het coronavirus zijn veel (vlieg)reizen niet doorgegaan. Om te voorkomen dat alle reizigers hun betaalde reissom zouden terugvragen en veel reisorganisaties dus mogelijk failliet zouden gaan, werd de zogenaamde 'coronavoucher' in het leven geroepen. Dit is een tegoedbon waarmee je na de coronacrisis een nieuwe reis kunt boeken.

De vouchers zijn volledig gedekt door de verschillende garantiefondsen die in heel Europa verplicht zijn. Let wel: de reiziger is niet verplicht om deze voucher te accepteren - het is een vrije keuze.

Toezichthouders van diverse Europese landen, hier in Nederland is dit de Autoriteit Consument en Markt (ACM), gedogen het uitgeven van deze voucher alleen op voorwaarde dat het dus echt een vrije keuze van de reiziger is. Reizigers die de voorkeur hebben voor een terugbetaling van de reissom, hebben hier tevens wettelijk recht op.

Ik heb 'ticket only' geboekt, waar heb ik recht op?

Boekingen waarbij de reiziger een of meerdere losse vliegtickets heeft geboekt via een reisorganisatie worden in de reiswereld ook wel 'ticket only' genoemd. Vouchers voor pakketreizen die zijn geboekt via een reisorganisatie zijn dus gedekt via een garantiefonds. Maar hoe zit dit met 'ticket only' boekingen? Deze worden helaas niet gedekt.

Financiële compensatie bij instapweigering

Gelukkig bestaan er, in het voordeel van de consument ditmaal, toch nog kleine lettertjes die ervoor zorgen dat de reisorganisatie alsnog de plicht draagt om 'ticket only' reizigers financieel te compenseren. Er moet dan wel voldaan worden aan onderstaande voorwaarde:

Stel: een passagier heeft 'ticket only' geboekt bij een reisorganisatie. De vlucht, van Amsterdam naar Curaçao, vertrekt op 15 maart en gaat terug naar Amsterdam op 30 maart. De passagier heeft gebruik gemaakt van de heenreis en bevindt zich dus op Curaçao. Een paar dagen later kondigt de lokale overheid op Curaçao een lockdown aan per 30 maart. Dat komt goed uit, de reiziger zou op die dag toch al terugvliegen! Of toch niet: de reisorganisatie laat de reiziger weten dat hij pas op 5 april terug naar Amsterdam kan vliegen, omdat reizigers met een pakketreis voorrang krijgen. Confirm Europese Verordening 261/2004 is er nu sprake van instapweigering.

Ik ben geweigerd op de repatriëringsvlucht: waar heb ik recht op?

Bij instapweigering heeft de reiziger op zijn minst recht op een financiële compensatie van €600 per persoon. Daarnaast is het mogelijk om de kosten die zijn gemaakt voor de extra hotelovernachtingen, maaltijden en verfrissingen te verhalen op de luchtvaartmaatschappij. Zij zijn immers verplicht de reiziger te voorzien van verzorging.

Ben je geweigerd op een repatriëringsvlucht en ben je benieuwd of je in aanmerking komt voor deze financiële compensatie? Vul je vluchtgegevens in en ontdek direct waar jij recht op hebt. In slechts 3 minuten dien je jouw claim op basis van 'no cure, no pay' in. Mocht de luchtvaartmaatschappij het proces tegenwerken, dan worden alle juridische kosten gedekt in onze 25% servicekosten. Indien nodig brengen wij de luchtvaartmaatschappij voor de rechter.

➜ Check mijn vlucht



Wat onze klanten over ons zeggen:

Vond je deze inhoud leuk?

Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!

Therapie is duur - help ons beter te worden!

Goed ontvangen, bedankt!