Wat kun je doen als je voucher binnenkort verloopt?
vrijdag 17 september 2021
Door de corona pandemie werd in 2020 een groot deel van de vliegreizen geannuleerd. Hierdoor kregen bijna alle passagiers hun reissom in een voucher uitbetaald, waarmee ze een nieuwe vlucht bij dezelfde maatschappij konden boeken. Maar nu, ruim een jaar later en nog steeds in de ban van coronamaatregelen, lopen reizigers er tegenaan dat hun vouchers bijna gaan verlopen. Wat kan je in deze situatie doen?
1. Krijg je geld terug
Waarschijnlijk was jij, net als veel medereizigers, niet op de hoogte van het feit dat je recht had op volledige restitutie van de vlucht in plaats van een vergoeding voor de geannuleerde vlucht in de vorm van een voucher . De Europese wettelijke basis hiervoor is Verordening EC 261/2004 — die verplicht luchtvaartmaatschappijen om de volledige prijs van het geannuleerde vliegticket binnen 7 dagen na annulering terug te betalen.
Maar niet getreurd; vaak heb je alsnog de mogelijkheid om de door jou ontvangen voucher in te wisselen voor een volledige terugbetaling van je ticket. Veel luchtvaartmaatschappijen bieden deze mogelijkheid tot een jaar na uitgifte van de voucher. Wil jij ook liever geld terug voor jouw voucher? Pak dan je vluchtgegevens erbij en check direct met onze Claimcalculator of je voor deze restitutie in aanmerking komt.
2. Vraag verlenging van je voucher aan de luchtvaartmaatschappij
Niet alleen reizigers, maar ook luchtvaartmaatschappijen hebben flink geleden door de corona pandemie. En omdat luchtvaartmaatschappijen het vertrouwen bij hun passagiers proberen te herstellen, werkt dit nu in jouw voordeel. Een aantal luchtvaartmaatschappijen, waaronder easyJet, hebben zich al van hun goede kant laten zien door hun vouchers automatisch te verlengen. Controleer dus even je email, inclusief je spambox, op mails over de verlenging van jouw voucher, voordat je hiertoe stappen onderneemt.
Als je geen details over een eventuele verlenging kunt terugvinden, dan kan je de luchtvaartmaatschappij benaderen. Vermeld, bij contact met de klantenservice, de redenen waarom je jouw voucher tot nu toe niet hebt kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld omdat je vliegen nog niet vertrouwd vindt met de huidige corona situatie of omdat kinderen nog niet gevaccineerd mogen worden. Veel passagiers gingen je voor in het succesvol verlengen van hun voucher.
Wist je dat je, in geval van vertraging op jouw vlucht, zelfs tot 2 jaar na jouw vluchtdatum compensatie kunt claimen? |
3. Boek een wijziging vriendelijke vlucht
Krijg je de restitutie of verlenging van je voucher niet voor elkaar? Kijk dan naar de mogelijkheden om een vlucht te boeken met gratis omboeking opties. Zo kan je bij KLM, voorlopig, vluchten wijzigen zonder kosten. En ook andere luchtvaartmaatschappijen, zoals British Airways en Air France hanteren nu een soortgelijke aanpak.
Als de luchtvaartmaatschappij zo’n optie niet aanbiedt, dan kan je meestal wel een flexibel ticket boeken. Dit is vaak duurder dan een standaard ticket, maar dan heb je wel een ‘gratis’ omboeking optie in geval van nood.
4. Boek een ‘veilige’ vlucht
Als optie één tot en met drie niet voor jou zijn gelukt, gebruik dan je voucher voor het boeken van een ‘veilige’ vlucht. Een vlucht die je ver van tevoren plant, zodat je bijna zekerheid hebt dat corona in ieder geval geen roet in het eten zal gooien. Bijkomend voordeel: hoe later jouw vlucht, hoe lager de ticketprijs meestal is.
En als je ooit weer een geannuleerde of vertraagde vlucht hebt, sta dan op je strepen en claim een vlucht compensatie of terugbetaling bij Vlucht-Vertraagd.nl. Wij hanteren een ‘no cure, no pay’-beleid. Dus ontvang je geen geld van de luchtvaartmaatschappij voor jouw claim, dan betaal je ons ook geen vergoeding voor onze diensten.
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!