Terugbetaling ticket na vluchtannulering Air France — Hoe jij je geld terug krijgt

Is je Air France-vlucht geannuleerd? Volgens de Europese wetgeving moet de luchtvaartmaatschappij je een volledige geldelijke terugbetaling aanbieden — niet alleen een reisvoucher! En wist je dat je naast een vlucht restitutie mogelijk ook recht hebt op een vlucht compensatie tot €600 per passagier? Check nu of je in aanmerking komt met onze .

Claim binnen minuten!

Wat je moet weten

  • Vlucht geannuleerd vanwege coronavirus? Je hebt recht op een volledige geldelijke terugbetaling van de vlucht — accepteer geen vouchers!

  • Is je vlucht minder dan 14 dagen voor de vertrekdatum geannuleerd? Dan heb je mogelijk recht op compensatie voor geannuleerde vluchten!

  • Ondanks de Europese regelgeving wordt ongeveer 80% van de geldige claims nog steeds afgewezen door de luchtvaartmaatschappij. Bij Vlucht-Vertraagd.be helpen we passagiers al meer dan tien jaar bij het afdwingen van hun rechten. Voor je gemak werken we op basis van ‘no cure, no pay.

  • Weet je niet zeker of je recht hebt op restitutie of compensatie van een geannuleerde vlucht? Je kunt dit gemakkelijk controleren met onze gratis en vrijblijvende Claim Calculator.

Controleer compensatie

Laatst bijgewerkt op

Waar heb ik recht op bij een annulering wegens het coronavirus?

Wanneer je vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus heb je geen recht op een compensatie, maar wél op een volledige terugbetaling van je ticket. Het coronavirus wordt gezien als een buitengewone omstandigheid, waardoor de luchtvaartmaatschappij niet verplicht is op passagiers te compenseren voor de geannuleerde vlucht.

Let op, een aanvullende compensatie is iets anders dan het recht op terugbetaling van je ticket! Ook ten tijde van het coronavirus zijn luchtvaartmaatschappijen wettelijk verplicht het volledige bedrag binnen 7 dagen na de geannuleerde vlucht terug te storten.

Air France heeft een voucher aangeboden, kan ik alsnog mijn geld terug claimen?

Ja! Ook als de luchtvaartmaatschappij je reeds een voucher heeft aangeboden, kun je een claim indienen om over te gaan op een volledige terugbetaling van je ticketkosten. 

Tot wanneer kan ik mijn geld terug claimen?

In Nederland kun je je tot 2 jaar na datum van de vlucht beroepen op de Europese Verordening. Wij raden je dus aan om jouw vlucht zo snel mogelijk te checken en jouw claim binnen dit termijn in te dienen. Wellicht heb je in de afgelopen 2 jaar wel vaker met een vertraging of annulering te maken gekregen? Zoek jouw vluchtgegevens snel op, je bent misschien wel rijker dan je denkt!

Hoe lang duurt het voordat ik mijn geld terug krijg?

Air France is verplicht de claim binnen 7 dagen na het indienen uit te betalen. Houd er echter rekening mee dat het enige tijd kan duren voordat je jouw terugbetaling ontvangt. Aangezien de meeste claims niet onmiddellijk worden uitbetaald en luchtvaartmaatschappijen het proces doorgaans proberen tegen te werken, kan het maanden duren om de gehele procedure te doorlopen. Als Air France vastbesloten is de zaak voor de rechtbank te verdedigen, kan het tot een jaar duren voordat de procedure is afgerond. Zelfs wanneer jouw claim wordt afgehandeld door een claimorganisatie, kan het helaas zijn dat het proces langer duurt dan verwacht.

Als je jouw claim bij ons indient doen wij onze uiterste best om het proces binnen een paar maanden af te ronden. In enkele gevallen kan dit oplopen naar een half jaar tot meer dan een jaar, gezien het feit dat we afhankelijk zijn van de responstijd van landelijke inspecties en eventuele juridische vervolgstappen die genomen moeten worden.

Waarom kiezen voor een claimorganisatie?

Als je onze hulp nog niet hebt ingeschakeld sta je uiteraard in je recht om de claim zelf in te dienen bij Air France. In de praktijk blijkt het claimen van een vergoeding nog niet zo eenvoudig, omdat de kans groot is dat de airline de claim gelijk afwijst of simpelweg niet reageert. Ook komt het vaak voor dat ze je een voucher aanbieden in plaats van het bedrag waar je wettelijk recht op hebt.

Gebrek aan kennis, expertise en tijd zijn de voornaamste redenen voor passagiers om het erbij te laten zitten. Ons ervaren team van claim specialisten is welbekend met de werkwijze van de luchtvaartmaatschappij en helpt dagelijks passagiers bij het claimen van een vergoeding.

Een afgewezen claim herindienen

Heb je zelf een claim voor een terugbetaling ingediend bij Air France en is deze vervolgens afgewezen? Dan is het mogelijk om de claim alsnog bij ons in te dienen. Ook als je er niet zeker van bent of de afwijzing van de luchtvaartmaatschappij terecht is, kun je onze hulp inschakelen. Wij kunnen de claim eventueel opnieuw indienen bij de airline of in sommige gevallen zelfs de eerste stap(pen) van het claimen overslaan.

De service van Vlucht-Vertraagd.be

Sinds 2010 zetten wij ons als een van de eerste diensten in onze soort in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Via onze website, beschikbaar in negen verschillende talen, helpen wij gedupeerde passagiers bij het claimen van de vergoeding waar zij wettelijk recht op hebben in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam hebben wij al honderdduizenden passagiers geholpen bij het claimen van compensatie of een terugbetaling van ticketkosten.

Of je nu op vakantie gaat of op zakenreis bent, een vertraging of annulering is altijd vervelend. Helaas weigeren luchtvaartmaatschappijen het doorgaans om de wettelijke schadevergoeding uit te betalen, of proberen onder de wetgeving uit te komen. Als de luchtvaartmaatschappij de claim afwijst zullen wij de argumenten en verstrekte informatie verifiëren en indien nodig juridische procedures starten. We innen alleen een succesfee als de luchtvaartmaatschappij de terugbetaling of de compensatie ook daadwerkelijk betaalt. Ga naar de prijslijst voor meer informatie. Ons team van claim specialisten zet zich graag in voor jouw passagiersrechten!

Maak vrijblijvend gebruik van onze claimcalculator

Vul je vluchtgegevens in en ontdek direct of je recht hebt op een terugbetaling van je ticket. In slechts 3 minuten dien je jouw claim op basis van 'no cure, no pay' in. Indien nodig brengen wij de luchtvaartmaatschappij voor de rechter.

Vond je deze inhoud leuk?

Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!

Therapie is duur - help ons beter te worden!

Goed ontvangen, bedankt!