Laatst bijgewerkt op
Compensatie voor een vertraagde of geannuleerde Georgian Airways vlucht
Was jouw vlucht met Georgian Airways vertraagd, geannuleerd of overboekt? Dan heb je mogelijk recht op compensatie van de luchtvaartmaatschappij. Deze vergoeding kan oplopen tot wel €600 per persoon! Wij vertellen je wat jouw passagiersrechten zijn en hoe je aanspraak kunt maken op een schadevergoeding voor jouw verstoorde vliegreis.
Jouw passagiersrechten
Als jouw Georgian Airwasys vlucht vertraagd of geannuleerd is en deze voldoet aan de voorwaarden van bovengenoemde wetgeving, dan kun je je mogelijk beroepen op:
- Jouw recht op verzorging van Georgian Airways
- Jouw recht op compensatie
- Jouw recht op een restitutie
Recht op verzorging van Georgian Airways
Of je nu wel of niet recht hebt op compensatie; in Europese wetgeving is vastgelegd dat gedupeerde passagiers in het geval van een vertraging van meer dan 2 uur recht hebben op verzorging. De mate waarin Georgian Airways je hierin tegemoet moet komen is afhankelijk van de wachttijd.
Bij een vertraging of annulering is de luchtvaartmaatschappij verplicht om onderstaande verzorging te bieden:
- maaltijden en verfrissingen die in verhouding staan tot de wachttijd
- een hotelaccommodatie indien het noodzakelijk is een (extra) nacht te blijven, inclusief vervoer
- twee telefoongesprekken, faxberichten of e-mails
Heeft Georgian Airways je geen verzorging aangeboden? Dan kun je deze in redelijke verhouding tot de wachttijd aanschaffen en de kosten zelf terug claimen bij de luchtvaartmaatschappij, of via een claimorganisatie. Zorg er dan wel voor dat je de bonnetjes goed bewaart, deze heb je nodig bij het terugclaimen van je uitgaven.
Georgian Airways vlucht vertraagd of geannuleerd?
Claim vluchtcompensatie tot 600 euro per passagier!
Claim nuMijn Georgian Airways vlucht was vertraagd
Was jouw vlucht vertraagd? Wat vervelend! Wij kunnen je voorstellen dat je je afvraagt of je gecompenseerd kunt worden voor het geleden tijdsverlies. Jouw recht op compensatie is afhankelijk van de vertraging waarmee je uiteindelijk bent aangekomen op de eindbestemming. Ook is het belangrijk dat de verstoring voldoet aan de voorwaarden van de Europese Verordening.
Waar heb ik recht op bij een vertraging?
- Bij een vertraging van minder dan 2 uur heb je helaas geen rechten.
- Bij een vertraging van 2 uur of meer heeft de luchtvaartmaatschappij zorgplicht; je hebt dan recht op verzorging.
- Bij een aankomstvertraging van 3 uur of meer heb je mogelijk recht op een compensatiebedrag dat kan oplopen tot €600.
Wanneer heb ik recht op compensatie bij een vertraging?
Je hebt alleen recht op compensatie als..
- ..je met een vertraging van minstens drie uur bent aangekomen op de bestemming.
- ..de Georgian Airways vlucht van of naar een Europese bestemming werd uitgevoerd.
- ..er geen sprake is geweest van buitengewone omstandigheden.
Twijfel je of je in aanmerking komt voor Georgian Airways vergoeding? Controleer jouw vlucht door middel van onze claimcalculator.
Kom je in aanmerking voor Georgian Airways vergoeding?
Check het direct in minder dan een minuut met onze Claimcalculator!
Check mijn vluchtMijn Georgian Airways vlucht was geannuleerd
Als jouw vlucht geannuleerd is, moet Georgian Airways je een alternatief bieden. Jouw rechten in het geval van een geannuleerde vlucht zijn afhankelijk van of je wel of niet de alternatieve vlucht het geaccepteerd.
Als je de alternatieve vlucht hebt geaccepteerd, heb je recht op een kosteloze omboeking naar de alternatieve vlucht en compensatie voor het geleden tijdsverlies.
Als je de alternatieve vlucht hebt geweigerd omdat het alternatief niet toereikend is (bijv. een dag later), dan kun je besluiten om niet meer te reizen of om zelf een andere vlucht te boeken en heb je recht op een restitutie van de ticketprijs.
Wanneer ben je geïnformeerd over de annulering?
Jouw recht op compensatie is afhankelijk van het moment waarop Georgian Airways je op de hoogte heeft gesteld van de annulering.
Als je binnen 14 en 7 dagen voor vertrek bent geïnformeerd over de annulering, heb je recht op:
- €250 p.p. voor vluchten tot en met 1.500 kilometer met een vertrek van minstens 2 uur eerder of een aankomst van minstens 4 uur later
- €400 p.p. voor vluchten tussen de 1.500 en 3.500 kilometer met een vertrek van minstens 2 uur eerder of een aankomst van minstens 4 uur later
- €600 p.p. voor vluchten van meer dan 3.500 kilometer met een vertrek van minstens 2 uur eerder of een aankomst van minstens 4 uur later
Als je minder dan 7 dagen voor vertrek bent geïnformeerd over de annulering, heb je recht op:
- €250 p.p. voor vluchten tot en met 1.500 kilometer met een vertrek van minstens 1 uur eerder of een aankomst van minstens 2 uur later
- €400 p.p. voor vluchten tussen de 1.500 en 3.500 kilometer met een vertrek van minstens 1 uur eerder of een aankomst van minstens 2 uur later
- €600 p.p. voor vluchten van meer dan 3.500 kilometer met een vertrek van minstens 1 uur eerder of een aankomst van minstens 2 uur later
Vliegafstand | Compensatie |
---|---|
Voor alle vluchten van minder dan 1.500 km | bedraagt de compensatie €250 |
Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 km | komt de compensatie neer op €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 1.500 km binnen de EU | komt de compensatie neer op €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer buiten de EU* | bedraagt de vergoeding €600 |
*maar als de vertraging minder dan 4 uur was, dan kan het totaalbedrag wettelijk gezien met 50% worden verminderd.
Houd Georgian Airways verantwoordelijk en krijg je vergoeding!
Mijn Georgian Airways vlucht was overboekt
Luchtvaartmaatschappijen verkopen vrijwel altijd meer tickets dan er stoelen zijn. Dit kan voor hen goed uitpakken, omdat passagiers niet altijd komen opdagen, waardoor het voor de vliegmaatschappij vaak meer geld in het laatje brengt. De keerzijde is dat dit vaak resulteert in overboekingen, waardoor er dus niet genoeg plaats voor iedereen is in het vliegtuig.
Verwacht een luchtvaartmaatschappij dat ze te maken krijgt met overboeking, dan onderneemt zij vrijwel direct actie. Bij overboeking wordt altijd geïnformeerd naar eventuele vrijwilligers, die een volgende vlucht zullen krijgen. Deze vrijwilligers zullen bij overboeking bepaalde vergoedingen krijgen zoals bijvoorbeeld vouchers of een deel van het bedrag van hun ticket. Een luchtvaartmaatschappij is verplicht een schadevergoeding uit te keren in het geval van overboeking.
Mijn Georgian Airways vlucht was gewijzigd
In principe mag Georgian Airways de vluchttijden wijzigen of de vlucht zelfs helemaal uit het schema halen. Dit moeten zij dan wel meer dan twee weken voor vertrek aan je communiceren. Als de wijziging minder dan twee weken voor vertrek aan je wordt meegedeeld, dan heb je recht op compensatie voor het geleden tijdsverlies. Je hebt dan ook recht op de extra gemaakte kosten die hierbij zijn komen kijken.
Ik heb mijn aansluitende Georgian Airways vlucht gemist
Tijd is geld, vooral in de luchtvaartindustrie en daarom plannen luchtvaartmaatschappijen de overstaptijd soms erg nauw in. Een kleine vertraging kan er al voor zorgen dat je je overstap mist. Afhankelijk van de aankomsttijd op de eindbestemming en de omstandigheden van de vertraging, kun je je ook in het geval van een gemiste vlucht beroepen op compensatie.
Heb je recht op vergoeding voor je Georgian vlucht?
Check het nu in minder dan een minuut met onze Claimcalculator.
Check mijn vergoedingBuitengewone omstandigheden
Als de oorzaak van de vertraging of annulering niet inherent is aan het uitvoeren van de werkzaamheden als luchtvaartmaatschappij is er sprake van een buitengewone omstandigheid. Met andere woorden: Georgian Airways kan zich op een buitengewone omstandigheid beroepen als ze niet verantwoordelijk zijn voor de ontstane situatie en dit ook daadwerkelijk kunnen aantonen. Als dit het geval is, dan heb je geen recht op compensatie.
Als je zelf een claim indient bij de luchtvaartmaatschappij is de kans aanwezig dat zij deze afwijzen op grond van buitengewone omstandigheden. Het is vaak lastig te bepalen of er daadwerkelijk sprake is van een buitengewone omstandigheid, of dat Georgian Airways onder de claim probeert uit te komen.
Voorbeelden van buitengewone omstandigheden
Slecht weer, bijvoorbeeld dichte mist, hevige regen of onweer.
Een staking, met name binnen de luchtvaartindustrie.
LET OP! Stakingen van de werknemers van de luchtvaartmaatschappij worden niet als buitengewone omstandigheden beschouwd.
Politieke omstandigheden, zoals een terroristische aanslag of algemeen veiligheidsrisico door politieke onrust.
Natuurrampen, waaronder vulkaanuitbarstingen en orkanen.
Een botsing tussen het vliegtuig en vogels of andere vreemde voorwerpen.
Een zieke of lastige passagier.
Vluchtvertragingen veroorzaakt door het luchthavenpersoneel, zoals buitengewoon lange wachtrijen bij veiligheidscontroles.
Vergoeding of geld terug?
Georgian Airways vergoeding/compensatie en restitutie zijn twee verschillende dingen. De meeste passagiers verwarren compensatie met een restitutie, maar in de Verordening staat beschreven dat je je kunt beroepen op beiden! Bij een annulering heb je altijd recht op een vervangende vlucht naar de eindbestemming. Als de luchtvaartmaatschappij je geen vervangende vlucht aanbiedt of als je uiteindelijk zelf je reis naar de bestemming hebt geregeld, dan heb je recht op een volledige terugbetaling van je ticket. Houd er rekening mee dat je hier geen recht op hebt als je de aangeboden vervangende vlucht wél accepteert. Dit is afhankelijk van de aankomst- en vertrektijden van de vervangende vlucht.
Extra gemaakte kosten terugclaimen
Bij een vertraagde of geannuleerde Georgian Airways vlucht kan het voorkomen dat je genoodzaakt bent om extra kosten te maken. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van een maaltijd of het boeken van een overnachting, omdat de vlucht is geannuleerd of een langdurige vertraging heeft opgelopen. Als passagier heb je bij het maken van extra kosten door vertraging of annulering recht op een teruggave van deze kosten. Het is mogelijk om deze kosten tijdens het claimen van compensatie te verhalen bij Georgian Airways. Zorg er daarom altijd voor dat je de bonnetjes van de extra gemaakte kosten goed bewaart!
Tot wanneer kan ik een claim indienen?
In Nederland kun je je tot 2 jaar na datum van de vlucht beroepen op de Europese Verordening. Wij raden je dus aan om jouw vlucht zo snel mogelijk te checken en jouw claim binnen dit termijn in te dienen. Wellicht heb je in de afgelopen 2 jaar wel vaker met een vertraging of annulering te maken gekregen? Zoek jouw vluchtgegevens snel op, je bent misschien wel rijker dan je denkt!
Hoe kan ik vergoeding en een terugbetaling van Georgian Airways claimen?
Sinds 2010 zetten wij ons als een van de eerste diensten in onze soort in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Via onze website, beschikbaar in negen verschillende talen, helpen wij gedupeerde passagiers bij het claimen van de vergoeding waar zij wettelijk recht op hebben in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam hebben wij al honderdduizenden passagiers geholpen bij het claimen van compensatie.
Of je nu op vakantie gaat of op zakenreis bent, een vertraging is altijd vervelend. Helaas weigeren luchtvaartmaatschappijen het doorgaans om de wettelijke schadevergoeding uit te betalen, of proberen onder de wetgeving uit te komen. Als de luchtvaartmaatschappij de claim afwijst zullen wij de argumenten en verstrekte informatie verifiëren en indien nodig juridische procedures starten. We innen alleen een succesfee als de luchtvaartmaatschappij de terugbetaling of de compensatie ook daadwerkelijk betaalt. Ga naar de prijslijst voor meer informatie. Ons team van claim specialisten zet zich graag in voor jouw passagiersrechten!
Waarom Vlucht-Vertraagd.nl?
1m passagiers geholpen
9 juridische teams in Europa
98% succes in recht
Over Georgian Airways
Georgian Airways, voorheen bekend als Airzena, is de nationale luchtvaartmaatschappij van de Republiek Georgië. De maatschappij opereert vanuit een hub in Tbilisi International Airport (TBS) en heeft Batumi Airport (BUS) en Kutaisi International Airport (KUT) aangewezen als focus city. De luchtvaartmaatschappij vliegt naar in totaal 11 bestemmingen.
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!