Piloten breken vluchten minder vaak voortijdig af

maandag 13 mei 2013

"Technische problemen" is een van de meest gehoorde oorzaken waardoor vluchten een vertraging oplopen. Ontstaan deze technische problemen tijdens de vlucht, dan moet een piloot beslissen om terug te keren naar de luchthaven. Volgens onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport breken piloten minder vaak voortijdig een vlucht af omdat er steeds minder problemen zich tijdens de vlucht voordoen.

Onderzoek Inspectie Leefomgeving en Transport

Volgens onderzoek uitgevoerd door de Inspectie Leefomgeving en Transport dat in handen is van Metro blijkt dat er zich in Nederland steeds minder technische problemen voordoen tijdens vluchten. In 2008 moesten nog 223 vliegtuigen terugkeren vanwege technische problemen, en afgelopen jaar waren dat 94 vliegtuigen, volgens het onderzoek.

Technische problemen en vliegveiligheid

Volgens het onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport hoeven dus minder vluchten afgebroken te worden als gevolg van technische mankementen. Joris Melkert van de TU in Delft stelt dan ook: "vliegen is nu veiliger dan ooit. De eisen zijn steeds strenger geworden en de training van piloten steeds zwaarder." Hij denkt dan ook dat de vliegveiligheid de komende jaren verder zal verbeteren. 

Luchtvaartexpert Benno Baksteen denkt daar heel anders over. De veiligheid van de luchtvaart ligt in de Westerse wereld "op een extreem hoog niveau", echter hij waarschuwt dat de vliegveiligheid in de toekomst juist zal afnemen als gevolg van de boeteregeling bij vertraging van vluchten. "Het kan ook zijn dat juist daardoor minder vaak wordt besloten om terug te keren."

Dat vliegtuigen in Nederland tijdens hun vluchten minder te kampen hebben met technische problemen is uiteraard een goed teken; steeds meer problemen worden tijdens de controle opgemerkt en verholpen. De boeteregeling werkt helemaal geen vermindering van de vliegveiligheid in de hand volgens Tom van Bokhoven van Vlucht-Vertraagd.nl. "Luchtvaartmaatschappijen hoeven bij vertraging als gevolg van het optreden van een technisch probleem tijdens de vlucht helemaal geen vergoeding te betalen, die boeteregeling ziet toe op technische problemen die voor aanvang van de vlucht zijn geconstateerd."

Technische problemen voor aanvang vlucht

Technische problemen behoren doorgaans tot de operationele verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij. Belangrijk is het 'off blocks'-moment, ofwel het moment waarop de blokken voor de wielen van het vliegtuig worden gehaald. De vlucht wordt dan officieel als aangevangen beschouwd. Wanneer er na dit moment een technisch probleem ontstaat zal de piloot doorgaans de vlucht afbreken. Ontstaat er hierdoor vertraging, dan hoeft de luchtvaartmaatschappij geen vergoeding te betalen aan de passagiers.

Meestal worden de technische problemen ontdekt voor aanvang van de vlucht. Is dat het geval, dan hebben passagiers wel recht op een vergoeding omdat de luchtvaartmaatschappij in de gelegenheid is het probleem te verhelpen. Heeft je vlucht als gevolg van technische problemen een vertraging opgelopen? Dan kun je een schadevergoeding aanvragen bij de luchtvaartmaatschappij.

Door: Team Vlucht-Vertraagd.nl

Vond je deze inhoud leuk?

Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!

Therapie is duur - help ons beter te worden!

Goed ontvangen, bedankt!