Ryanair verandert ‘illegaal’ algemene voorwaarden
donderdag 3 november 2016
Budgetairline Ryanair heeft ‘illegaal’ haar algemene voorwaarden aangepast waarin wordt gezegd dat passagiers niet via claimbedrijven hun claim mogen indienen.
De rechten van passagiers zijn vastgelegd in de Europese Verordening. Hierin staat dat passagiers recht hebben op compensatie bij een vertraging van meer dan drie uur of een geannuleerde vlucht. De aanpassingen aan de algemene voorwaarden van Ryanair zijn deze zomer ingegaan en de airline hoopte dat dit onopgemerkt zou blijven. Op de website van Ryanair staat in de geüpdatete algemene voorwaarden dat passagiers hun claims direct bij Ryanair moeten indienen en ze geven 28 dagen de tijd om inhoudelijk te reageren op de klacht.
Schaamteloze poging
Vlucht-Vertraagd.nl ziet dit als een schaamteloze poging tot het beperken van het recht van passagiers om te claimen. Het recht om gebruik te maken van een derde partij is vastgelegd in de Europese Verordening 261. 261 is de Verordening die passagiers beschermt binnen de EU.
Airlines hebben lang geprotesteerd tegen de bedragen die uitgekeerd moeten worden aan passagiers wanneer een vlucht is vertraagd of geannuleerd en ook deze actie van Ryanair wordt gezien als een poging tot het vertragen of blokkeren van het uitbetalen van een claim. Het doel van de Verordening is om passagiersrechten te beschermen en airlines verantwoordelijk te houden voor vertragingen en annuleringen die anders vermeden hadden kunnen worden.
Ryanair vaker tegen wetgeving in
Dit is niet de eerste keer dat Ryanair een poging heeft gedaan om tegen de Verordening in te gaan. In 2015 stond de airline voor de rechter, omdat zij wederom een aanpassing in hun algemene voorwaarden hadden gedaan. Het verjaringstermijn van een claim was verkort van zes naar twee jaar. De rechter heeft besloten dat een airline niet kan besluiten hoe lang passagiers de tijd hebben op een claim in te dienen.
Vlucht-Vertraagd.nl en andere passagiersrechtenpartijen zullen er zeker van zijn dat Ryanair er niet voor kan zorgen dat passagiers geen claim kunnen indienen bij derde partijen.
Geschreven door: Team Vlucht-Vertraagd.nl
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!