Luchtvaartmaatschappijen moeten ook compenseren als via reisbureau geboekte vluchten geannuleerd zijn
vrijdag 12 mei 2017
Luchtvaartmaatschappijen moeten ook compenseren als via reisbureau geboekte vluchten geannuleerd zijn en reizigers door het reisbureau niet twee weken van te voren worden geïnformeerd. In de Europese Verordening 261/2004 staat vermeld dat luchtvaartmaatschappijen uiterlijk twee weken voor vertrek het vluchtschema mogen wijzigen zonder gevolgen. Gebeurt dit binnen die twee weken dan hebben passagiers recht op compensatie.
Het Europees Hof van Justitie heeft naar aanleiding van de zaak van de Nederlandse Bas Krijgsman tegen Surinam Airways besloten dat de verantwoordelijkheid bij de luchtvaartmaatschappij komt te liggen in geval van annulering van een via een reisbureau geboekte vlucht. Krijgsman eiste een compensatiebedrag van €600,- omdat hij pas drie dagen van te voren op de hoogte werd gebracht van zijn annulering door het reisbureau. De airline weigerde te compenseren omdat zij het reisbureau al drie weken van te voren had geïnformeerd.
Wetgeving: twee weken van te voren schemawijziging doorgeven
Tot de uitspraak van de Surinam Airways-zaak bestond er onduidelijkheid over de verantwoordelijkheid van de airline als een vlucht via een reisbureau was geboekt. Dan was het namelijk de taak van het reisbureau om de passagier op tijd op de hoogte te brengen van de schemawijziging.
Nu is besloten dat de luchtvaartmaatschappij ook de schade moet vergoeden als het ticket via een reisbureau is geboekt en deze de passagier niet op tijd op de hoogte brengt van de annulering. Daar heeft het Europees Hof nog subtiel aan toegevoegd dat de luchtvaartmaatschappij de schade weer kan verhalen op de verkoper van het ticket.
Geschreven door: Team Vlucht-vertraagd.nl
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!