Uitspraak Europese Hof: ongewoon ziekteverzuim TUIfly in Duitsland betekent compensatie
dinsdag 17 april 2018
Vandaag deed het Europese Hof uitspraak in de compensatiezaak over een 'wilde staking' bij TUIfly. Op 30 september 2016 kondigde de directie van de Duitse luchtvaartmaatschappij TUIfly onverwacht aan dat er plannen waren om de onderneming te herstructureren. Die aankondiging heeft ertoe geleid dat het vliegend personeel zich na een oproep die uitging van de werknemers zelf, gedurende ongeveer een week ziek heeft gemeld. Tussen 1 en 10 oktober 2016 was het ziekteverzuim, dat gewoonlijk in de ordegrootte van 10% was, opgelopen tot 89% van het cockpitpersoneel en tot 62% van het cabinepersoneel.
Europese reizigers waren de dupe van deze zogenoemde 'wilde staking', maar TUIfly wilde deze reizigers niet compenseren en beroept zich op 'buitengewone omstandigheden'. Vlucht-vertraagd.nl heeft ook een aantal claims on hold staan tegen TUIfly, afwachtend op de uitspraak.
Vandaag krijgen reizigers eindelijk hun gelijk!
Het Europese Hof stelt reizigers vandaag in het gelijk. "Zij hebben recht op compensatie!" De uitspraak ontvingen we door een persvoorlichter van het Europese Hof
Het Europese Hof zegt in de uitspraak het volgende: "De spontane afwezigheid van een aanmerkelijk deel van het vliegend personeel (in de vorm van een 'wilde staking', zoals hier aan de orde), met als reden de door het management aangekondigde herstructurering van TUIfly, valt niet onder het begrip 'buitengewone omstandigheden'
Kortom: het management kondigde herstructurering aan waar het personeel behoorlijk van schrok. Uit onvrede meldde een groot deel zich ziek. Daar werden reizigers de dupe van, en dit is volgens de rechter de schuld van het management van TUIfly. TUIfly dient daarom de gedupeerde reizigers gewoon uit te keren.
Overwinning voor passagiersrechten
"Een overwinning voor gedupeerde reizigers!", stelt Kevin Lamers van Vlucht-vertraagd.nl. We opereren in negen Europese landen en hebben in heel Europa een aantal cases on hold staan, waar we nu mee verder gaan. “We gaan nu direct verder met deze claims om deze reizigers hun rechtmatige compensatie te kunnen bieden.”
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!