Coronavirus verstoort reizen van meer dan 7 miljoen passagiers
dinsdag 17 maart 2020
COVID-19, oftewel het coronavirus, heeft met de verspreiding vanuit het Chinese Wuhan voor veel opschudding gezorgd in de reisbranche. Wereldwijd worden er elke dag duizenden vluchten geannuleerd en moeten reizigers in quarantaine verblijven. Hoe zal de huidige situatie zich ontwikkelen en wat zijn de rechten van vliegpassagiers in tijden van het virus?
Hoe het virus vliegpassagiers heeft getroffen
Gebieden die ernstig door het virus zijn getroffen, worden door de meeste luchtvaartmaatschappijen uit het schema gehaald om zo de veiligheid van hun passagiers te waarborgen. “We zien een scherpe daling van vliegverkeer naar Azië, dit geldt uiteraard ook voor Italië”, zegt Tom van Bokhoven, CEO van Vlucht-Vertraagd.nl. De vele besmettingen wereldwijd hebben ertoe geleid dat vele luchtvaartmaatschappijen hun vluchtschema naar onder andere Italië, Iran, Aruba, Bonaire, Curaçao, Marokko, Turkije, Suriname en Zuid-Korea de komende tijd volledig hebben geannuleerd.
Maar ook toegangsbeperkingen tot bepaalde landen maken het lastig voor het vliegverkeer. Zo heeft de Amerikaanse president Donald Trump aangekondigd dat Europeanen met ingang van 13 maart gedurende een periode van 30 dagen geen toegang kunnen krijgen tot de Verenigde Staten. Al met al leidt dit tot drastische beperkingen van het luchtverkeer tussen de Verenigde Staten en Europa.
In totaal zullen naar schatting de reisplannen van meer dan 7 miljoen passagiers worden getroffen door het coronavirus. Air France-KLM verwacht dat de komende twee maanden het beschikbare aantal stoelen zo'n 70 tot 90 procent lager ligt dan normaal. Alle 747's van KLM worden aan de grond gehouden, bij Air France geldt dit voor alle A380-toestellen. Voor de gehele reisbranche geldt dat er dagelijks verdere reisbeperkingen worden aangekondigd, waar zo snel mogelijk op moet worden gereageerd.
Wat zijn de rechten van passagiers van wie de vlucht is geannuleerd?
In principe gelden voor annuleringen van vluchten als gevolg van het coronavirus dezelfde regels als voor normale vluchtannuleringen. Als een passagier binnen 14 dagen voor vertrek over de annulering is geïnformeerd, dan kan er hoe dan ook aanspraak worden gemaakt op een vergoeding van de ticketkosten. Luchtvaartmaatschappijen kunnen zich niet beroepen op buitengewone omstandigheden om een terugbetaling van deze kosten te voorkomen. Buitengewone omstandigheden zijn omstandigheden waar de luchtvaartmaatschappij geen invloed op heeft. Vaak gaat het hierbij om natuurrampen of extreme weersomstandigheden, maar ook de uitbraak van het coronavirus wordt als een dergelijke omstandigheid beschouwd.
“Dit betekent echter niet dat luchtvaartmaatschappijen simpelweg geld kunnen inhouden voor reeds geboekte tickets. Hoewel er een aparte regelgeving geldt voor compensatie, kunnen passagiers in het geval van een geannuleerde vlucht altijd hun geld terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij”, legt van Bokhoven uit. Deze vergoeding is van toepassing op alle gevallen waarin de annulering door de luchtvaartmaatschappij zelf is gedaan. Voor passagiers die zelf afzien van de vlucht gelden andere regels.
Zoals bepaald in Europese Verordening 261/2004, waarmee de rechten van vliegpassagiers in het geval van een vertraging, annulering of overboeking worden beschermd, komen passagiers enkel in aanmerking voor een compensatiebedrag als de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor de annulering. In het geval van het uitbraak van het coronavirus moet het recht op compensatie per geval worden gecontroleerd. Als er voor een bepaald land echter een reisverbod geldt ten gevolge van de uitbraak van het virus, dan kunnen gedupeerde vliegpassagiers geen aanspraak maken op compensatie op grond van de Europese Verordening.
Wat gebeurt er als passagiers zelf niet op reis willen gaan?
Als het Ministerie van Buitenlandse Zaken geen negatief reisadvies heeft afgegeven voor het desbetreffende land, kan er geen aanspraak worden gemaakt op compensatie als de reis wordt geannuleerd. Door de daling van het aantal boekingen, hebben vele luchtvaartmaatschappijen hun beleid afgestemd op de huidige economische situatie. Veel mensen boeken over het algemeen alleen een reis of overwegen een vakantie als er zekerheid is dat de reis daadwerkelijk door zal gaan. Met deze gedachte hebben veel luchtvaartmaatschappijen besloten om voorlopig af te zien van omboekingskosten. Daarnaast bieden de meeste luchtvaartmaatschappijen hulp bij het claimen van een restitutie van ticketkosten. Dit is ook van toepassing als de vlucht wel plaatsvindt maar de passagier niet meer wil reizen.
Wat gaat er nu gebeuren?
Verschillende deskundigen proberen een inschatting te maken van hoe het virus zich de komende weken en maanden zal verspreiden. Vlucht-Vertraagd.nl heeft in de afgelopen weken een toename geconstateerd in het aantal gevallen waarbij passagiers compensatie proberen te claimen voor hun geannuleerde vlucht als gevolg van het virus. Over het algemeen kan worden gesteld dat de huidige situatie zorgwekkend is voor de reisindustrie en met name voor de luchtvaartmaatschappijen, en dat de economische gevolgen op lange termijn op dit moment nog niet kunnen worden vastgesteld. Luchtvaartmaatschappijen proberen nu al hun boekingscijfers op te drijven door maatregelen te nemen, zoals passagiers de mogelijkheid te bieden om gratis om te boeken of op korte termijn de reis te annuleren. Al met al is de reislust onder de bevolking afgenomen en moet de situatie nauwlettend in de gaten worden gehouden om verdere conclusies te trekken over hoe de gehele sector zich onder invloed van het coronavirus zal ontwikkelen.
Over Vlucht-Vertraagd.nl
Sinds 2010 zetten wij ons als een van de eerste diensten in onze soort in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Via onze website Vlucht-Vertraagd.nl, beschikbaar in negen verschillende talen, helpen wij gedupeerde passagiers bij het claimen van de vergoeding waar zij wettelijk recht op hebben in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam hebben wij al honderdduizenden passagiers geholpen bij het claimen van compensatie.
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!