De strijd over compensatie: Passagiers hebben recht op refund
dinsdag 14 april 2020
De huidige COVID-19 crisis leidt dagelijks tot duizenden annuleringen van vluchten, met alle gevolgen van dien voor reizigers over de hele wereld. Hoewel het recht op een terugbetaling van ticketkosten in het geval van een geannuleerde vlucht duidelijk staat beschreven in de wetgeving, proberen luchtvaartmaatschappijen en overheden door heel Europa onder de regelgeving uit te komen. De reden hiervoor is dat de regeringen zich richten op het verlies dat luchtvaartmaatschappijen door deze crisis lijden - niet de consument. Men vergeet vaak dat reizigers ook de dupe zijn van deze situatie, bijvoorbeeld als ze hun baan verliezen en afhankelijk zijn van hulp.
Het geschil over refunds
In principe hebben passagiers in geval van een geannuleerde vlucht, om welke reden deze dan ook is geannuleerd, altijd recht op alternatief vervoer naar de bestemming van de reis of op een terugbetaling van de volledige ticketprijs. Luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht hun passagiers de keuze te geven om hun geld terug te krijgen of om in plaats daarvan de voorkeur te geven aan een voucher voor een latere vlucht. Vaak geven luchtvaartmaatschappijen de voorkeur aan het aanbieden van een voucher, zodat het geld in het bedrijf blijft. "Duizenden reizigers vragen ons momenteel naar hun rechten in deze situatie. Natuurlijk zouden al deze passagiers de vouchers voor latere vluchten kunnen accepteren, maar de meerderheid geeft de voorkeur aan een refund; een terugbetaling van ticketkosten, zeker omdat ze juist nu goed gebruik kunnen maken van het geld", legt Tom van Bokhoven, CEO van Vlucht-Vertraagd.nl, uit.
Verschillende luchtvaartmaatschappijen bieden hun klanten momenteel echter alleen vouchers aan ter compensatie. Ook ontbreekt op de websites van vele luchtvaartmaatschappijen de mogelijkheid om compensatie te claimen, of is deze recentelijk weggehaald. Vouchers hebben als voordeel dat de luchtvaartmaatschappijen het geld van de passagiers kunnen blijven gebruiken. Zeker nu een groot deel van de vliegactiviteiten is stopgezet, is het voor airlines van belang om in financiële gezondheid te blijven. Men kan ervan uitgaan dat op dit moment enkel het geld van passagiers hetgeen is dat sommige luchtvaartmaatschappijen nog staande houdt.
Daarnaast kunnen vouchers ook in de toekomst goed uitpakken voor luchtvaartmaatschappijen. Een deel van de vouchers zal waarschijnlijk niet of niet tijdig worden ingewisseld en zal dus komen te vervallen. Dit houdt in dat de airline geen kosten hoeft te maken voor het reeds betaalde ticket. Een ander voordeel is dat de tickets die in de toekomst geboekt dienen te worden, duurder kunnen uitvallen dan de oorspronkelijke vlucht. Het verschil in prijs wordt bij de passagier in rekening gebracht, waardoor airlines in dit geval zelfs geld verdienen aan de vouchers.
De vele discussies omtrent passagiersrechten
Passagiers geen andere keuze laten dan een voucher te accepteren is uiterst consument onvriendelijk. EU-transportcommissaris Adina Vălean heeft de regeringen daarom herhaaldelijk gewezen op het feit dat luchtvaartmaatschappijen in het geval van een geannuleerde vlucht verplicht zijn hun passagiers op latere vluchten te herboeken of de kosten van hun tickets terug te betalen. Aangezien de vele reisbeperkingen door het Coronavirus het omboeken vrijwel onmogelijk maken, is het terugbetalen van de ticketkosten de enige optie die de luchtvaartmaatschappijen nog hebben. Airlines kunnen de passagier nog steeds de keuze geven tussen een refund en vouchers. De Europese Commissie heeft het belang van de keuze van de passagier hierbij specifiek benadrukt.
De regeringen van verschillende landen in Europa delen deze mening echter niet. Landen als Duitsland, Italië en Frankrijk, en ook hier in Nederland, willen luchtvaartmaatschappijen toestemming geven om passagier enkel vouchers aan te bieden, om zo het voortbestaan van deze bedrijven te garanderen. Let wel, dit zijn dezelfde regeringen die aandelen hebben gekocht, leningen hebben aangeboden en steunpakketten hebben verstrekt aan hun vlaggenschip maatschappijen en daar dus ook rechtstreeks baat bij hebben.
Zo schreef minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur in een Kamerbrief dat zij het compenseren met vouchers in verband met de COVID-19 crisis tijdelijk wilde gedogen. Hier zaten wel drie voorwaarden aan: de vouchers mogen maximaal twaalf maanden geldig zijn, passagiers moeten het het ongebruikte deel na verloop van de vouchers uitbetaald krijgen en het initiatief tot uitbetaling moet bij de airlines liggen. Vălean gaf aan hier niet van onder de indruk te zijn. "De Commissie roept de lidstaten op om niet voor nationale oplossingen te kiezen, maar om bij te dragen aan een oplossing op Europees niveau", aldus een woordvoerder van de Europese Commissie.
Van grote bedrijven tot detailhandel en consumenten - iedereen lijdt onder deze crisis
Maar waarom vertonen luchtvaartmaatschappijen zoveel weerstand tegen het terugbetalen van ticketkosten aan hun passagiers? Dit komt vooral omdat de luchtvaartindustrie een van de eerste industrieën was die de enorme impact van COVID-19 heeft gevoeld. Toen er nog nauwelijks sprake was van besmettingen in Europa, moesten vele luchtvaartmaatschappijen al talloze vluchten naar Azië annuleren. Wat hierop volgde waren reisbeperkingen over de hele wereld en een wereldeconomie die een enorm verlies heeft geleden.
Maar niet alleen luchtvaartmaatschappijen worden door deze crisis getroffen. De meeste bedrijfstakken hebben momenteel te maken met een aanzienlijke achteruitgang van de bedrijfsvoering en ook de ZZP'ers blijven niet ongedeerd. Door de economische crisis verliezen veel mensen hun baan, zitten ze vast in het buitenland of leven zij volledig afgesloten van vrienden en familie. Sinds de uitbraak van het virus hebben naar schatting al 15.000 tot 20.000 winkels hun deuren tijdelijk gesloten, aldus onderzoeksbureau Locatus. Nederland telt ruim 90.000 winkels en er wordt verwacht dat nog er veel meer hun deuren gaan sluiten, vanwege gezondheidsrisico’s of door een te lage omzet. En hoewel de overheid natuurlijk zijn steentje bijdraagt om deze bedrijven van financiële steun te voorzien en om ook particulieren niet in de steek te laten, zal het niet mogelijk zijn om alle bedrijven te redden. De aandacht voor de luchtvaartmaatschappijen lijkt dan ook onevenredig groot te zijn.
Hoe kan ik een terugbetaling van mijn ticketkosten claimen?
Als je vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus heb je recht op een volledige terugbetaling van je ticket. Europese Verordening 261/2004 stelt de luchtvaartmaatschappij verplicht om bij een geannuleerde vlucht het volledige bedrag van het ticket binnen 7 dagen terug te storten. Momenteel bieden veel luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties alleen vouchers aan, waar in de toekomst een nieuw ticket mee kan worden geboekt. Dit voucherbeleid is echter niet in lijn met de Europese wetgeving EU 261/2004.
Benieuwd of jij in aanmerking komt voor een vergoeding voor je geannuleerde vlucht? Check vrijblijvend jouw vlucht in onze claimcalculator en ontdek direct of je recht hebt op een terugbetaling van je ticket. Als blijkt dat de de luchtvaartmaatschappij de ticketkosten moet terugbetalen, kun je jouw claim indienen bij het team van Vlucht-Vertraagd.nl. Wij zetten ons in voor jouw passagiersrechten en zorgen ervoor dat je de vergoeding krijgt waar je recht op hebt!
Over Vlucht-Vertraagd.nl
Sinds 2010 zetten wij ons als een van de eerste diensten in onze soort in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Via onze website Vlucht-Vertraagd.nl, beschikbaar in negen verschillende talen, helpen wij gedupeerde passagiers bij het claimen van de vergoeding waar zij wettelijk recht op hebben in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam hebben wij al honderdduizenden passagiers geholpen bij het claimen van compensatie.
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!