Passagier kind van de rekening voor omgevallen reisorganisatie D-reizen
woensdag 12 mei 2021
Sinds het faillissement van D-Reizen is er een strijd gaande over wie er op moet draaien voor het terugbetalen van consumenten die via het reisbureau van D-reizen een los ticket hebben geboekt. De curator geeft niet thuis of zal allicht proberen de vorderingen zelf te verkrijgen, waardoor het voor nu nog niet duidelijk is hoeveel reizigers een los ticket of aanspraak op restitutie hebben openstaan die via D-Reizen geboekt is. Aangezien het niet om een zogenaamde pakketreis gaat, dus een combinatie hotel en vlucht, maar om een los vliegticket, worden deze boekingen niet gedekt door de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR).
Wederom een overduidelijk voorbeeld dat de verordening (EG) 261/2004 van het Europees Parlement niet op de juiste manier wordt nageleefd. Naast het feit dat deze verordening stelt dat bij het annuleren van een ticket een volledige terugbetaling binnen zeven gedaan moet worden, is het ook zo dat de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert het aanspreekpunt is voor de consument. Wanneer een vlucht om welke reden dan ook niet uitgevoerd kan worden zouden consumenten dus direct bij de luchtvaartmaatschappij kunnen aankloppen. Zo ook bij het faillissement van een reisorganisatie als D-reizen. Claimorganisatie Vlucht-vertraagd.nl dat gedupeerde consumenten helpt bij het claimen van de terugbetaling van het losse ticket of vertragingen, stelt dat het probleem zich niet alleen manifesteert bij D-reizen maar dat dit een probleem is dat over de volle breedte speelt. Consumenten die bij andere tussenpersonen als D-reizen geboekt hadden, wachten ook nog op terugbetaling.
In de afgelopen maanden zijn er steeds meer klachten van reizigers bekend geworden die hun vluchten bij online reisbureaus hebben geboekt en nu tevergeefs wachten op terugbetaling van hun geannuleerde vluchten. Tom van Bokhoven, CEO van passagiersrechten organisatie Vlucht-vertraagd.nl, roept de Europese commissie op om stappen te ondernemen. De verordening is heel duidelijk, maar de toepassing hiervan is helaas ver te vinden. Van Bokhoven: ‘Sinds de uitbraak van Covid-19 hebben wij al meer dan 80.000 aanvragen voor een terugbetaling van de ticketkosten mogen ontvangen. Dit zijn passagiers die totaal genegeerd worden door tussenpersonen en luchtvaartmaatschappijen’. Als de consument de opdracht tot restitutie van het betaalde losse vliegticket niet bij een D-reizen hebben neergelegd, dan blijft de aanspraak op de restitutie bestaan volgens de Verordening. De tussenpersoon was in die gevallen niet gemachtigd om de restitutie binnen te halen, zoals kennelijk heeft plaatsgevonden bij D-reizen.
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!