Tienduizenden Europese vliegpassagiers wachten nog steeds op de vergoeding van hun vliegticket voor geannuleerde COVID vluchten
woensdag 30 maart 2022
Ondanks duidelijke richtlijnen van de Europese Unie, betalen grote luchtvaartmaatschappijen nog steeds niet direct de ticket refund voor vluchten die geannuleerd zijn als gevolg van het coronavirus.
Begin 2020, toen COVID zich in Europa verspreide, weigerden luchtvaartmaatschappijen massaal om passagiers te vergoeden, en hielden het geld onterecht op hun eigen rekening. In plaats van de ticketkosten van de geannuleerde vluchten terug te betalen, boden zij alleen vouchers aan, wat in strijd is met Europese wet- en regelgeving. Indien een vlucht geannuleerd wordt, heeft een passagier namelijk recht op de keuze tussen de terugbetaling van het ticket binnen 7 dagen of een voucher.
Ook al zijn sommige vluchten inmiddels meer dan 2 jaar geleden geannuleerd, passagiers wachten nog steeds op hun geld. De Nederlandse radiozender BNR berichtte vandaag dat er alleen al in Nederland nog steeds zeker 5.000 vliegpassagiers wachten op de terugbetaling van hun ticket.
Europese rechtbanken en overheidsfunctionarissen hebben de afgelopen twee jaar bij herhaling duidelijk gemaakt wat de regels zijn omtrent het terugbetalen van vliegtickets. In september 2021 maakte de Europese Commissie tevens bekend dat 16 grote Europese luchtvaartmaatschappijen zelfs hadden ingestemd met de terugbetaling van de ticketkosten binnen 7 dagen zoals wettelijk ook verplicht is.
‘Helaas moeten we constateren dat sommige luchtvaartmaatschappijen de wettelijke regels nog steeds negeren. Volgens onze analyse zijn er verspreid over de hele EU nog steeds tienduizenden vliegpassagiers die nog wachten op de terugbetaling van hun vliegticket’ zegt Tom van Bokhoven van Vlucht-Vertraagd.nl.
Er zijn verschillende verklaringen voor het feit dat er vertraging zit in het terugbetalen van vliegpassagiers. Sommige luchtvaartmaatschappijen betalen bewust niet uit ondanks wet- en regelgeving, andere zeggen de refunds betaald te hebben – niet direct naar de klant maar naar de reisorganisatie of online ticketverkoper via waar de passagier het vliegticket geboekt heeft. Echter, in oktober 2021 heeft een rechtbank in Nederland over dit laatste probleem geoordeeld dat de luchtvaartmaatschappijen en niet de tussenpersoon verantwoordelijk is voor het terugbetalen van het ticket.
Echter, zelfs als de luchtvaartmaatschappij geweigerd heeft de ticketkosten terug te betalen is er nog steeds een mogelijkheid om het geld terug te krijgen. Je kunt ook je ongebruikte vliegvoucher omzetten in een cash vergoeding. In sommige gevallen zal het nodig zijn om de luchtvaartmaatschappij via een rechtszaak te dwingen zich aan de regels te houden – in zo’n situatie kan het wel verstandig zijn om een passgiersrechten expert in de arm te nemen.
Bij Vlucht-vertraagd.nl verzorgen wij het hele proces om een vergoeding te verkrijgen. Wij nemen contact op met de luchtvaartmaatschappij, volgen de procedures en als de luchtvaartmaatschappij besluit niet te betalen, zullen we de zaak naar de rechtbank brengen. In een paar minuten dien je een claim in met de belangrijkste details en documenten van je vlucht. Een claim dien je makkelijk in via je telefoon of je computer.
We kunnen je ook helpen een vergoeding te krijgen van de luchtvaartmaatschappij als je vlucht 3 uur of meer is vertraagd of is geannuleerd voor situaties waarbij het coronavirus niet de reden is.
Onthoud dat wanneer je nog geen claim hebt ingediend voor je COVID vlucht annulering, dat de tijd tikt. In sommige Europese landen hebben passagiers maximaal twee jaar - gerekend vanaf de datum van vertrek - om de terugbetaling van hun vliegticket aan te vragen. Indien die deadline is verstreken, kan er geen aanspraak meer worden gemaakt op het geld.
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!