Schiphol wacht zwarte zomer met wellicht meer dan één miljoen gedupeerde reizigers
dinsdag 31 mei 2022
Er lijkt geen einde te komen aan de problemen voor reizigers op Schiphol. Ook gisteren stonden er weer lange rijen op de nationale luchthaven. Na de chaos voor de passagiers tijdens de meimaand neemt de kans op annuleringen deze zomer steeds verder toe volgens een intern rapport van Schiphol. Analisten van claimorganisatie Vlucht-Vertraagd.nl houden rekening met mogelijk 6,000 geannuleerde vluchten en meer dan 1 miljoen gedupeerde reizigers.
Komend weekend alweer problemen op Schiphol
De operations afdeling van Schiphol bracht afgelopen week (26 mei) een rapport uit waar een inschatting wordt gemaakt voor de passagiersstromen de komende zomer. Het rapport bevat een kalender waarop precies wordt aangegeven op welke dagen je beter niet kunt reizen.
Na een dramatisch weekend, wordt het weekend van 3-5 juni niet veel beter. Reizigers die op die dagen vanaf Schiphol vertrekken, moeten wederom rekening houden met lange wachtrijen en mogelijk zelfs annuleringen en vertragingen van vluchten.
En het einde van de misère is nog niet in zicht. Het interne rapport laat een alarmerend beeld zien voor deze zomer:
- In juni zullen reizigers die in het weekend vliegen het zwaarst getroffen worden. Vooral vrijdag, zondag en maandag zullen druk zijn.
- Juli wordt de slechtste maand om vanaf Schiphol te vliegen. Tenzij de luchthaven en luchtvaartmaatschappijen nu actie ondernemen, zijn er vrijwel dagelijks lange wachtrijen en ernstige vluchtverstoringen te verwachten.
- Augustus zal waarschijnlijk maar iets beter zijn dan juli. Lange wachtrijen en vluchtverstoringen zijn nog steeds te verwachten.
"Nu Schiphol zelf aangeeft dat er grote problemen ontstaan komende zomer, lijkt het ons logisch dat luchtvaartmaatschappijen hier naar zullen handelen en vooruit plannen. Met deze informatie verwachten wij dat reizigers nu al worden omgeboekt naar andere luchthavens" aldus Roel Elshout van Vlucht-vertraagd.nl. Luchtvaart woordvoerder van de VVD, Daniel Koerhuis, zei gisteravond hierover het volgende: “Als Schiphol de zomervakantie niet kan redden dan ga ik er vanuit dat Dick Benschop de regionale vliegvelden gaat helpen inzetten om de de zomervakantie voor de Nederlanders te redden. Als hij dat niet redt dan hebben we een probleem met Dick Benschop en gaan we het debat in met de minister de dag erna” (bron: NPO 1 WNL Haagsche Lobby maandagavond)
Problemen worden op de passagier afgewenteld
Nog geen 4 dagen geleden kwam Schiphol met een actieplan waarin werd uitgelegd hoe Schiphol de problemen de komende zomer denkt te kunnen minimaliseren. “Het is niet zo dat reizigers niet meer in de rij zullen staan, maar wel de belofte dat wij er alles aan doen om reizigers een voorspelbare en aangename Schiphol-ervaring te bezorgen” zegt Dick Benschop, CEO van Schiphol. De oplossing van Schiphol lijkt vooralsnog zich te focussen op ‘het creëren van een maakbare situatie’.
Situatie in Nederland slechter dan in de rest van Europa
Problemen op Schiphol staan niet op zichzelf in Europa. Gebukt onder werkdruk en slechte arbeidsvoorwaarden ziet het ernaar uit dat de onrust onder luchtvaartpersoneel in heel Europa steeds verder toeneemt. Personeel van Volotea, Lufthansa en Ryanair kondigde eerder al stakingen aan, en dat lijkt nog maar het begin. Dat dit tot problemen leidt voor passagiers blijkt uit de cijfers van Vlucht-vertraagd.nl.
“Alleen al in mei hebben wij meer dan 14.000 claims binnen gekregen van gedupeerde reizigers in Europa. Opvallend daarbij is dat het aandeel claims van Nederlandse passagiers groter is dan normaal”, zegt Elshout.
Wat kunnen passagiers doen bij een annulering of vertraging van hun vlucht?
Op basis van Europese wetgeving kunnen passagiers tot € 600,- schadevergoeding eisen als problemen zijn veroorzaakt door de luchtvaartmaatschappij. Hieronder vallen ook de personeelstekorten. Dit geldt voor vertragingen vanaf 3 uur en de meeste annuleringen die minder dan 14 dagen voor vertrek zijn aangekondigd, waarbij er geen redelijk alternatief wordt geboden.
“Wij raden reizigers in eerste instantie aan om zelf contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij wanneer er sprake is van een vertraging of annulering. Bij lang niet alle luchtvaartmaatschappijen is het eenvoudig om terugbetaling of compensatie aan te vragen en in die gevallen staan wij passagiers bij op basis van no cure, no pay”, zegt Elshout
Over Vlucht-Vertraagd.nl
Sinds 2010 helpt het team van Vlucht-Vertraagd.nl passagiers om compensatie en betaalde ticketkosten te claimen bij vertraagde en geannuleerde vluchten. Ze hebben een juridisch team in negen landen, winnen 98% van de rechtszaken tegen luchtvaartmaatschappijen en werken uitsluitend op ‘no cure no pay’-basis.
Handige links
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!