Algemene Voorwaarden Yource B.V.

Identiteit van de ondernemer

Yource B.V. en/of aan haar gelieerde ondernemingen, websites, merknamen en handelsnamen, waaronder

www.vlucht-vertraagd.nlwww.vuelo-con-retraso.eswww.flug-verspaetet.dewww.vol-retarde.bewww.vol-retarde.frwww.flight-delayed.co.ukwww.volo-in-ritardo.it www.vlucht-vertraagd.bewww.fly-forsinket.dkwww.lot-opozniony.plwww.flight-delayed.com | www.voo-atrasado.pt | www.flug-verspaetet.atwww.your-ce.com www.greenclaim.nl

Postadres:
Postbus 3650
1001 AL Amsterdam

Bezoekadres:

Overtoom 197-2, 1054HT
Email: info@vlucht-vertraagd.be
KvK-nummer: 52683702

A. Definities

In deze Algemene Voorwaarden worden de volgende definities gehanteerd:

  1. Yource: de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Yource B.V., tevens handelend - maar niet gelimiteerd tot - onder de naam Vlucht-Vertraagd.nl en greenclaim.nl ingeschreven in het handelsregister onder nummer 52683702, statutair gevestigd in Amsterdam;

  2. Algemene Voorwaarden: de onderhavige Algemene Voorwaarden Yource B.V.;

  3. Cliënt: de opdrachtgever van Yource, (tevens) zijnde de luchtreiziger die een Claim heeft op een Wederpartij als een Luchtvaartmaatschappij, Reisorganisator en/of Handelaar/Wederverkoper/Reisagent. Cliënt kan zowel een zelfstandige opdrachtgever zijn als de vertegenwoordiger, zoals ouder(s), voogd(en) of de hoofdboeker van een reisgezelschap. 

  4. Claim: vordering van Yource, namens of als gemachtigde van de Cliënt(en), op de Luchtvaartmaatschappij en/of Reisorganisator en/of Handelaar/Wederverkoper van een (pakket)reis (dienst) en/of vliegticket. Dit kan omvatten: compensatie en/of terugbetalingen en/of een (schade)vergoeding en/of belastingen en/of annuleringskosten en/of extra kosten 

  5. Compensatie Service: de service van Yource om namens u een Claim in te dienen en deze te innen. Dit kan een Juridisch Traject omvatten. 

  6. Hoofdboeker: de Cliënt die namens andere reizigers een reis- of vervoersovereenkomst afsloot met een Luchtvaartmaatschappij of Reisorganisator en/of deze betaald heeft voor medereizigers. Ook Vertegenwoordiger.

  7. Wederpartij: De door Yource namens Cliënt aan te spreken partij in een vordering of rechtshandeling, zoals een Luchtvaartmaatschappij, Reisorganisator of Handelaar/Wederverkoper van een (vlieg)reis(dienst).

  8. Luchtvaartmaatschappij: de luchtvaartmaatschappij die (een deeltraject van) de vertraagde, gewijzigde, overboekte, gedowngrade of geannuleerde vlucht heeft uitgevoerd, voornemens was de vlucht uit te voeren en/of als uitvoerder aangesproken kan worden voor enigerlei vorm van schade of ongerechtvaardigde verrijking.

  9. Reisorganisator: het bedrijf of de rechtspersoon die een pakketreis samenstelt of verkoopt dan wel aangemerkt kan of mag worden als reisorganisator in de zin van EG 2015/2302 en/of de in de betreffende lidstaat omgezette nationale wetgeving. 

  10. Wederverkoper/Handelaar of (Reis)Agent: het bedrijf dat bemiddelt in de verkoop van een reisdienst en/of stelt als tussenpersoon of agent op te treden en/of aangemerkt kan worden als Handelaar/Wederverkoper/(Reis)Agent in de zin van EG 2015/2302 en/of EG 261/2004.

  11. Reisdienst: een hotelovernachting, auto- of camperhuur, vliegticket en/of andere (significante) toeristische activiteit.

  12. Overeenkomst: de overeenkomst tussen Cliënt en Yource op grond waarvan de Cliënt aan Yource een last en/of volmacht en/of (expliciet en vrijwillig) toestemming verleent om: 

    1. Compensatie en/of terugbetalingen en/of een (schade)vergoeding en/of belastingen en/of annuleringskosten en/of extra kosten - de Claim - te innen en 

    2. Yource alle benodigde (rechts)handelingen te laten verrichten om de Claim te innen, welke tot stand komt bij afgeven van een volmacht en/of opdracht daartoe. 

    3. Een advocaat in naam van de Cliënt te contracteren. Dit voor zover er geen aanvullende volmacht voor deze advocaat verplicht is in het land, waar Yource juridische stappen zal ondernemen. 

    4. Voor alle rechtshandelingen zich te laten vervangen door een gemachtigde die namens Cliënt en/of Yource optreedt of verplicht is op te treden zoals in het geval van verplichte procesvertegenwoordiging (ofwel ‘Advocaatplicht’). 

  13. Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de Cliënt om binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen af te zien van de overeenkomst op afstand. Zie hiertoe de Europese regelgeving en uitzonderingen via de link: https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/index_nl.htm#inline-nav-7sturen - Your Europe. Deze worden ook verder in artikel C van deze Algemene Voorwaarden uiteengezet.

  14. Werkwijze: de werkzaamheden vangen aan op het moment dat de opdracht hiertoe door de Cliënt is verleend middels het ondertekenen van de Volmacht/lastgeving of ander middel waaruit de Overeenkomst blijkt. Yource zal naar eigen inzicht brieven opstellen en versturen of op andere wijze de Claim trachten te innen en/of alle noodzakelijke (rechts)handelingen plegen. Yource behoudt te allen tijde het recht om een Claim op ieder moment te stoppen of de Overeenkomst eenzijdig te beëindigen als Yource hier goede redenen voor heeft. Indien een claim niet geïncasseerd kon worden in het buitengerechtelijk traject, is het aan Yource om naar eigen goeddunken te beoordelen of zij een Juridisch Traject wenst te starten. 

  15. Juridisch Traject: de rechtsmaatregelen/handelingen die Yource zelfstandig en zonder voorafgaande goedkeuring van de Cliënt neemt met betrekking tot de Claim. Deze omvatten onder andere - maar niet gelimiteerd tot - het opstellen en laten betekenen van een dagvaarding, het voeren van een gerechtelijke procedure tegen de Wederpartij, het voeren van (schikkings)onderhandelingen, WOO-verzoeken, verzoekschriften, handhavingsverzoeken, en het treffen van een minnelijke regeling met de Wederpartij, het innen van te vorderen Claim-gelden en juridische kosten bij de Wederpartij. Yource behoudt te allen tijde het recht om het Juridisch Traject te stoppen. Indien Yource het Juridisch Traject start of ingaat en uw claim is succesvol, dan geldt naast de service fee ook de legal fee. Zie voor wat betreft de fee/kosten hiertoe ook de Prijslist.

  16. No cure no pay: Yource en/of haar vertegenwoordiger(s) treedt op als gemachtigde van Cliënt op basis van no cure no pay. Cliënt is een bepaalde successfee verschuldigd als Yource een claim of een vordering succesvol bewerkstelligt, via betaling aan Yource of direct aan Cliënt. Afhankelijk van onze (rechts)handelingen geldt de service fee en de legal fee. Zie voor wat betreft de fee/kosten hiertoe ook Artikel G en de Prijslist.

B. Algemeen

Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de Overeenkomst die tot stand komt tussen Yource of aan haar gelieerde ondernemingen, handelsnamen, merken en websites en Cliënt, en in welke Yource compensatie en/of kosten (schade) vordert op grond van een vluchtvertraging, instapweigering, vluchtwijziging en/of ticketrefund en/of lange doorlooptijd van Franse juridische procedures uit hoofde van - maar niet gelimiteerd tot - EG 261/2004, EG 2015/2302, EG 1008/2008/of het Verdrag van Montreal/Warschau (of EG 889/2002) en nationaal recht, Arresten en jurisprudentie. De overeenkomst tussen Yource en Cliënt komt tot stand op het moment dat de Claim – de Overeenkomst - door Cliënt is gegeven middels (digitale) ondertekening van de volmacht via de website(s) van Yource, waaronder vlucht-vertraagd.nl.

  1. Yource biedt specifieke diensten aan ter verkrijging van een wettelijke (schade)vergoeding, compensatie of onverschuldigde betaling op basis van o.a. EG 261/2004, EG 2015/2302, EG 1008/2008, EG 889/2002, het Verdrag van Montreal, EG 785/2004, UK 261.

  2. Zodra Yource de Claim ontvangen heeft, zal zij zich in redelijkheid inspannen om de Claim te innen, wel geldt expliciet dat het geen resultaatsverbintenis betreft. Yource zal zich als een zorgvuldig dienstverlener gedragen.

  3. De Cliënt wordt zoveel mogelijk ingelicht over de mogelijkheden om de Claim te innen. Aan de adviezen van Yource kunnen geen rechten worden ontleend. Yource geeft geen garanties over het al dan niet slagen van het innen van de Claim.

  4. Yource kent een digitale omgeving (account) toe waarin de Cliënt op de hoogte gehouden wordt van het verloop van de Claim. Cliënt kan Yource ook bereiken via chats of e-mail. Yource is niet aansprakelijk en/of kan niet verantwoordelijk gehouden worden als Cliënt nalaat om de notificaties te lezen die op de digitale Yource omgeving zijn geplaatst en/of die per e-mail zijn verstuurd naar het door de Cliënt verstrekte e-mailadres. Zie hiertoe ook E. Verplichtingen van de Cliënt.

  5. Yource is te allen tijde gerechtigd – ook zonder opgaaf van reden – om de Claim niet verder in behandeling te nemen, zonder dat aanspraak bestaat op schadevergoeding. Dit geldt niet in het geval een toezegging voor betaling van de Claim is ontvangen en bekendgemaakt bij Yource of Cliënt. 

  6. Cliënt kan te allen tijde met opgaaf van redenen zijn Claim intrekken. Hier kunnen annuleringskosten aan verbonden zijn, zie verder ook onder C. Herroepingsrecht van Cliënt.

  7. Yource zal kosten in rekening brengen als blijkt dat Cliënt een betaling rechtstreeks ontvangen heeft van een Wederpartij (of via een ander tussenpersoon) en dit reeds voor, dan wel vanaf het moment van ondertekening van de volmacht. Zie hiertoe ook artikel B.4. Deze kosten kunnen aanzienlijk oplopen afhankelijk van de reeds gedane inspanningen, maar ook als een gerechtelijke procedure al is aangevangen en omvatten onder meer (zonder limitatief te willen zijn) liquidatietarief, griffiekosten, deurwaarderskosten, incassokosten, vertaalkosten etc. Yource zal hier dan opgave van doen. Zie ook artikel G.2 en onze Prijslist.

  8. De Overeenkomst tussen Cliënt en Yource is van kracht totdat de Claim door Yource of Cliënt (en/of de Volmacht door Cliënt) expliciet schriftelijk wordt ingetrokken afgesloten en/of is uitbetaald aan Cliënt met inachtneming van het gestelde onder artikel B.5, B.6 en/of B.7 en/of B.4. en/of C.3. Deze artikelen blijven onverminderd van toepassing.

  9. Cliënt handelt onrechtmatig tegen Yource als Cliënt buiten medeweten van Yource om zelfstandig of via derden (rechts)handelingen pleegt om de claim te innen of opdracht daartoe geeft aan derden na ondertekening van de volmacht. In zo’n geval wordt Cliënt aangesproken voor de in redelijkheid gemaakte kosten door Yource.

C. Herroepingsrecht van Cliënt

  1. Cliënt komt de wettelijke mogelijkheid toe om binnen de wettelijke bedenktijd van 14 kalenderdagen af te zien van de Overeenkomst op afstand, behoudens artikel C.2. Deze termijn start vanaf het moment van ondertekening van de volmacht.

  2. Door het ondertekenen van de volmacht, stemt Cliënt uitdrukkelijk in met het onmiddellijk aanvangen van de werkzaamheden door Yource, zonder dat zij de herroepingstermijn van 14 dagen eerst volledig moet laten verstrijken. Yource verricht bijgevolg direct werkzaamheden (Compensatie Service) voor Cliënt met het oog op invordering van de Claim.

Hierbij erkent Cliënt dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de Compensatie Service volledig is uitgevoerd. Als Yource de werkzaamheden binnen 14 dagen afrondt en de Claim int of een toezegging daartoe ontvangen heeft, eventueel rechtstreeks door Cliënt, dan kan geen kosteloos beroep (meer) worden gedaan op de 14 dagen bedenktijd (kosteloos herroepingsrecht), maar is de service fee verschuldigd. Zie voor wat betreft de service fee/kosten hiertoe ook de Prijslist.

  1. Cliënt wordt gewezen op het zogenaamde ontbindingsformulier https://www.acm.nl/sites/default/files/old_publication/publicaties/12754_modelformulier-ontbinding-herroeping-2014.pdf. Verder kan Cliënt op elke andere schriftelijke en ondubbelzinnige wijze de Overeenkomst ontbinden (cq de Volmacht intrekken), hierop zijn de artikelen B.6 en/of B.7 en/of B.4. en/of C.2, C.3, C.6, C.7 en C.9 van toepassing. 

  2. Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het ontbindingsrecht ligt bij de Cliënt.

D. Privacy

  1. Alle (persoons)gegevens van de Cliënt die zijn verzameld in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst (de Compensatie Service)  zijn onderworpen aan onze Privacyverklaring (www.vlucht-vertraagd.be/privacy).

E. Verplichtingen van de Cliënt

  1. De Cliënt verklaart middels ondertekening van de volmacht dat de aangeleverde informatie juist, volledig en naar waarheid is. 

  2. De Cliënt zal Yource informeren van alle eerder gevoerde of ontvangen correspondentie die met de Wederpartij is gevoerd. Hieronder vallen ook aanbiedingen, voucher(s) en kortingen die vóór, tijdens of na het aangaan van de Overeenkomst gedaan of aangeboden zijn met betrekking tot de Claim.

  3. Indien hier niet aan voldaan wordt kan Yource de Service Fee en/of Legal Fee en/of kosten in rekening brengen bij de Cliënt.

  4. De Cliënt zal te allen tijde gehoor geven aan eventuele instructies van Yource en hier – voor zover wettelijk toegestaan, redelijk of gerechtvaardigd – onverwijld of binnen enige gestelde termijn medewerking aan verlenen. Yource is niet aansprakelijk en/of verantwoordelijk voor enige schade, en/of het verlopen van termijnen als gevolg van het nalaten hiervan.

  5. De Cliënt zal na het aangaan van de Overeenkomst en tijdens het gehele traject zich ervan weerhouden (rechtstreeks of via derden) te communiceren met de Wederpartij, tenzij dit uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen met Yource óf informeert Yource direct als hij/zij/die zelf gecontacteerd wordt door een andere partij dan Yource. Yource is niet aansprakelijk voor mogelijke schade of het verlies van een aanspraak en/of het recht op (verdere) (schade)vergoeding en/of compensatie die het gevolg is van eigen handelen van de Cliënt.

  6. De Cliënt zal Yource te allen tijde en onverwijld informeren over enig nieuws en ontwikkelingen omtrent de Claim. 

    1. Indien de Wederpartij enig aanbod of nieuws rechtstreeks kenbaar maakt aan Cliënt, is Cliënt verplicht dit Yource onverwijld schriftelijk (mail of via de account) mee te delen. Indien het aanbod aangemerkt kan worden als een (te ontvangen) betaling, zoals neergelegd in artikel G.12, kan Yource de Service Fee en/of Legal Fee in rekening brengen. 

    2. Yource is niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen van het nalaten van de Cliënt hiervan, doch wijst uitdrukkelijk op de artikelen onder B, C en E.

  7. Indien de contactgegevens van de Cliënt wijzigen na het aangaan van de Overeenkomst, zal Cliënt dit onmiddellijk doorgeven aan Yource. Voor tijdverlies en het verlopen van termijnen, alsmede mogelijke andere gevolgen van het verstrekken van onjuiste contactgegevens of het niet doorgeven van wijzigingen door de Cliënt, is Yource niet aansprakelijk.

  8. Het is de Cliënt tijdens het gehele traject van de vordering niet toegestaan de Claim aan derden over te dragen (cederen) of neer te leggen, tenzij tegen (mogelijke) kosten en zulks schriftelijk is overeengekomen met Yource. Er geldt derhalve een relatief cessieverbod. Mocht u de eventuele uitbetaling van de Claim willen overdragen aan een derde, dan kunnen wij daar mogelijk medewerking aan verlenen. U kunt hiertoe een (met redenen omkleed) verzoek indienen. Denk hierbij aan een bewindvoerder die de uitbetaling zou moeten ontvangen, een curator en/of een splitsing van een te ontvangen bedrag wegens een scheidingsprocedure etc.

  9. Het is de Cliënt te allen tijde toegestaan de Overeenkomst tussentijds te beëindigen, mits expliciet en schriftelijk meegedeeld aan Yource. Aan de tussentijdse opzegging zijn doorgaans kosten verbonden, conform het gestelde in deze Algemene Voorwaarden en onze Prijslist

  10. Indien (een gedeelte van) de Claim door een Wederpartij wordt betaald, zal de Cliënt een successfee (slaagtarief) van de totaal geïnde of het te innen compensatiebedrag verschuldigd zijn.

    1. Indien Yource de Claim toegewezen krijgt middels een vonnis, komen alle toegewezen proceskosten toe aan Yource. Over deze toegewezen proceskosten ontvangt Cliënt nimmer enig percentage. 

    2. Indien de betaling door Yource is ontvangen zal Yource de Service Fee en (mogelijk) de Legal Fee inhouden op het uit te betalen bedrag aan de Cliënt. 

    3. Indien (een gedeelte van) de Claim door een Wederpartij wordt betaald aan Cliënt, met inachtneming van het overige gestelde in deze Algemene Voorwaarden, is Cliënt de Service Fee, (mogelijk) de Legal Fee en (mogelijk) gemaakte kosten verschuldigd aan Yource. Cliënt is gehouden binnen 14 kalenderdagen na facturering te betalen aan Yource.

  11. De Cliënt stemt met het ondertekenen van de volmacht er mee in dat er slechts bevrijdend betaald kan worden aan Yource. 

  12. In geval van laattijdige of onvolledige betaling kan na een ingebrekestelling en sommatie een incassotraject worden ingezet. 

    1. In dat geval verplicht de Cliënt zich tot vergoeding van de door Yource gemaakte kosten (de schade) en/of winst- en omzetderving, welke kunnen worden verrekend met een eventueel reeds gedane betaling. Alle hiervoor genoemde kosten zullen dan worden verhaald op de Cliënt. De buitengerechtelijke incassokosten worden vastgesteld overeenkomstig de geldende wettelijke bepalingen.

    2. Iedere betaling door Cliënt strekt allereerst tot voldoening van de eventueel verschuldigde rente en vervolgens tot voldoening van de gemaakte (proces)kosten. Pas na voldoening van deze bedragen strekt enige betaling door de reiziger tot voldoening van de openstaande hoofdsom; de Service Fee en (mogelijk) Legal Fee. Wij houden ons het recht voor nog te ontvangen gelden of vorderingen te verrekenen met reeds of nog te ontvangen betalingen voor enige dienst of overeenkomst.

  13. Cliënt is gehouden Yource direct  te informeren over de rechtstreekse ontvangst van gelden van enige Wederpartij of haar vertegenwoordiger(s) en/of enige communicatie van of namens de Wederpartij, niet zijnde Yource zelf. 

    1. Indien Cliënt dit nalaat of achterhoudt en de ontvangst of toezegging van een betaling door de Wederpartij komt Yource op enig later moment ter orde, dan kan Cliënt aansprakelijk worden gehouden voor de eventueel reeds gestarte rechtshandelingen die Yource uit naam van Cliënt heeft ondernomen en tot kosten hebben geleid. Deze kosten zullen in zulk een geval verhaald worden op Cliënt. Zie ook artikel B.7, B.9, E.12, G, H en onze Prijslist.

  14. Cliënt is verplicht om een zelfstandig ingediend bestaand geschil met de Wederpartij betreffende de Claim te annuleren vanaf het moment dat de volmacht is ondertekend.

F. Aansprakelijkheid 

  1. Yource kent een inspanningsverplichting om de vordering van Cliënt te onderzoeken. De onderzoeksresultaten van Yource zijn bepalend en komen niet voor correspondentie in aanmerking. 

  2. Nu er sprake is van een Overeenkomst dient Yource bij de werkzaamheden de zorg van een goed opdrachtnemer in acht te nemen. Dit houdt in dat de (juridische) medewerkers dienen te handelen zoals een redelijk bekwaam en redelijk handelend vakman te werk zou gaan. Dit is een inspanningsverbintenis. Behoudens in geval van opzet of grove schuld (of wanneer dwingendrechtelijke bepalingen anders bepalen), is Yource aldus in geen geval aansprakelijk voor het niet succesvol doorlopen van de Compensation Service en aldus het invorderen van de Claim.  

  3. Yource kan enkel aansprakelijk worden gesteld voor directe schade. In ieder geval is Yource niet aansprakelijk voor indirecte schade, immateriële schade, winstdaling en bedrijfsschade, hoegenaamd en uit welken hoofde dan ook. 

  4. Yource en/of haar (juridische) medewerkers of samenwerkingspartners kunnen zich eveneens beroepen op deze Algemene Voorwaarden. Yource en/of haar medewerkers en/of samenwerkingspartners zijn evenmin aansprakelijk voor enige schade – tenzij Yource een ontvangen (schade)vergoeding die de Cliënt toekomt in haar bezit heeft of houdt - indien en voor zover de Cliënt zijn schade heeft of zou kunnen verhalen uit hoofde van enige rechtsbijstand-, reis- of annuleringsverzekering en/of deze alsnog kan verzoeken of inzetten om een of de vordering te doen bewerkstelligen binnen enige vervaltermijn.

  5. Het is ter beoordeling van Yource om rechtsmaatregelen te treffen of te starten om de Claim te bewerkstelligen of te (doen) innen. De beslissing in deze zal door Yource worden genomen op basis van de aan Yource ter beschikking gestelde stukken en/of aan haar ter beschikking gestelde of ontvangen informatie. Yource is – zonder dat aanspraak op enige (schade)vergoeding bestaat – gerechtigd om af te zien van treffen van rechtsmaatregelen of enige actie indien zij zulks niet opportuun acht, om welke reden dan ook.

  6. Yource is niet aansprakelijk voor enige schade die het gevolg kan zijn van mogelijk verval van de Claim indien Cliënt niet alle benodigde documenten aan Yource heeft verstrekt die nodig zijn voor het behandelen van zijn claim. 

    1. Dit betreft een geldige volmacht, een kopie van een geldig identiteitsbewijs; een boarding pass, E-ticket of bagage tag of;

    2. indien een aansluiting is gemist of een vlucht geannuleerd is, het alternatieve reisschema.

    3. Yource kan verzoeken om een volledig boekingsdocument of kopie van de (reis)overeenkomst met een Wederpartij..

  7. Overeenkomstig EG 524/2013 wijzen wij Cliënt op de eventuele mogelijkheid een (gerezen) geschil over dienstenovereenkomsten die via internet bij Yource zijn afgesloten voor te leggen aan de ODR. Zie hiertoe: https://commission.europa.eu/live-work-travel-eu/consumer-rights-and-complaints/resolve-your-consumer-complaint/alternative-dispute-resolution-consumers_nl Yource merkt daarbij op dat dit definitieve titel oplevert om met een advies van een Online Dispute Resolution (ODR) betalingen of maatregelen af te dwingen.

G: No Cure no Pay

  1. Er worden geen kosten in rekening gebracht als er geen vorm van vergoeding of betaling van de Claim wordt verkregen van de Wederpartij, tenzij er sprake is van een geval zoals omschreven in artikel:

    1. H.4;

    2. H.12;

    3. C.2;

    4. B.6; 

    5. B.7; 

    6. B.4;

    7. B.7;

H. Tarieven

  1. Alle prijzen c.q. tarieven zijn uitgedrukt in euro’s en inclusief de toepasselijke BTW, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is aangegeven.

  2. Yource hanteert een Service fee op het moment dat de claim van de Cliënt door Yource op enige wijze wordt geïnd.  

  3. Indien Cliënt de Claim rechtstreeks uitbetaald krijgt, nadat de Overeenkomst is aangegaan met Yource (zoals bedoeld in A.11), wordt ervan uitgegaan dat de Claim dankzij de inspanningen en werkzaamheden van Yource is ontvangen. Yource zal hier eveneens een Service fee, en indien van toepassing, een Legal fee hanteren. 

  4. Als er rechtsmaatregelen genomen moeten worden om een claim te innen zal er boven de Service fee, ook een Legal fee gehanteerd worden. Onder rechtsmaatregelen vallen in ieder geval, maar niet uitsluitend:

    1. Een 14-dagenbrief (ingebrekestelling) opstellen;

    2. (concept) Dagvaardingen, conclusies en aktes opstellen en/of betekenen ;

    3. Executiemaatregelen instellen, zoals beslag (laten) leggen;

    4. Handhavingsverzoeken en/of WOO-verzoeken indienen

    5. Behandelen van verzoekschriften ten behoeve van ingediende verzoeken;

    6. Het sluiten van een minnelijke regeling.

  5. De hoogte van de Service Fee en Legal Fee zijn te vinden in onze Prijslist.

  6. Alle bedragen die na het aangaan van de Overeenkomst door Yource worden ontvangen van de Wederpartij, zullen worden gezien als bedragen die door de inspanningen en werkzaamheden van Yource zijn geïnd. Of de Cliënt al dan niet heeft bijgedragen aan het innen van de bedragen doet hier niet aan af. 

  7. Yource is te allen tijde bevoegd om de Service fee en de Legal fee in te houden op de (te) ontvangen bedragen die op de rekening van Yource worden gestort. 

  8. Vanaf het moment dat de Overeenkomst is aangegaan kan Yource wettelijke rente en overige (daadwerkelijk) gemaakte kosten innen bij de Wederpartij. Onder deze kosten vallen in ieder geval, maar niet uitsluitend;

    1. (Buiten)gerechtelijke (incasso)kosten;

    2. Griffierechten 

    3. Explootkosten

    4. Vertaalkosten

    5. Deurwaarderskosten

    6. Advocatenkosten

    7. Salaris Gemachtigde 

    8. Nasalaris.

  9. In geval van betaling komen de kosten omschreven in het vorige artikel in het geheel toe aan Yource, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.  

  10. Zoals onder andere vermeld in artikel E.12, zal Cliënt na een rechtstreeks ontvangen betaling Yource hier onmiddellijk, maar uiterlijk binnen 14 dagen na aanvaarding of ontvangst van het aanbod, op de hoogte te stellen. Als Cliënt dit nalaat, komen alle kosten die gemaakt worden om de verschuldigde Service Fee en/of Legal Fee te innen ten laste van Cliënt.

    1. Het accepteren of aannemen van een aanbod in de vorm van een cheque, air miles, voucher en/of contant geld wordt ook (maar niet uitputtend) beschouwd als een betaling. 

  11. Als het rechtstreeks aangeboden bedrag minder bedraagt dan de Claim bij Yource, dan verlaagt Yource de grondslag van de toepasselijke Service Fee naar de waarde van het ontvangen bedrag. 

  12. Als het rechtstreeks aangeboden bedrag meer bedraagt dan de Claim bij Yource, dan zal Yource de grondslag van de toepasselijke Service Fee niet verhogen. Mocht Yource al juridische stappen hebben ondernomen, dan zal tevens de Legal Fee in rekening worden gebracht, zoals vermeld in artikel H.4. 

  13. Yource behoudt zich te allen tijde het recht om de Service fee en de Legal fee voor toekomstige Overeenkomsten te verhogen.

I. Betaling

  1. Een door Cliënt ingediende Claim kent doorgaans meerdere passagiers en maar één opgegeven mailadres via welke gecommuniceerd wordt en/of de Account van Client aan gekoppeld is. De Cliënt die de Claim uploadt handelt hiermee (deels) als contactpersoon voor de andere Cliënt(en) onder diezelfde Claim. Dit is belangrijk voor de afwikkeling van de Claim om de navolgende reden(en):

  2. Yource zal altijd pas na het innen van de Claim Cliënt (de contactpersoon) verzoeken om de betalingsgegevens waarnaar enige betaling kan plaatsvinden. Na ontvangst van die gegevens zal Yource uiterlijk binnen 30 dagen tot betaling overgaan.

  3. Betalingen worden gedaan op het (bank)rekeningnummer die Cliënt aan Yource heeft aangeleverd. De Cliënt die als de zogenaamde contactpersoon optreedt voor de Claim, dan wel de Cliënt die het mailadres heeft opgegeven voor enig contact en via deze wijze/dat mailadres de betalingsgegevens heeft doorgegeven aan Yource, is en verklaart daarmee ook verantwoordelijk te zijn voor de eventuele verdeling/toewijzing/verrekening van (te) ontvangen gelden van de Claim voor de andere Cliënt(en) die hij/zij als contactpersoon vertegenwoordigt en waartoe hij/zij de betaalgegevens heeft opgegeven.

    1. Yource is niet aansprakelijk voor enige schade die voortvloeit uit het verschaffen van foutieve bankgegevens door Cliënt. Yource is nimmer aan te spreken op enige discussie die voortvloeit of bestaat over een aan Cliënt (contactpersoon) gedane betaling met betrekking tot het onder 3 gestelde.

    2. Indien een bank transactiekosten rekent voor het overschrijven van een bedrag naar Cliënt, komen deze transactiekosten voor rekening van Cliënt. De transactiekosten zullen ingehouden worden op het te betalen bedrag of gefactureerd worden als het bedrag rechtstreeks door Cliënt ontvangen is.

    3. Yource is nimmer gehouden enige betaling nogmaals te plegen indien de door Cliënt opgegeven betalingsgegevens niet correct zijn (gebleken).

J. Overmacht

  1. Yource is niet gehouden tot nakoming van enige verplichting jegens de Cliënt indien zij daartoe gehinderd wordt als gevolg van overmacht of een omstandigheid die niet te wijten is aan haar schuld, noch welke krachtens de wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor haar rekening komt.

  2. Onder overmacht wordt in ieder geval verstaan: alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop Yource (redelijkerwijs) geen invloed kan of kon uitoefenen, waardoor Yource niet in staat is haar verplichtingen jegens de Cliënt na te komen. 

    1. Yource heeft eveneens het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid de (verdere) nakoming van de Overeenkomst verhindert nadat Yource enige verbintenis uit hoofde van de Overeenkomst had moeten nakomen. 

  3. Yource kan haar verplichtingen jegens de Cliënt opschorten zolang de overmacht voortduurt. Enige verplichting om alsnog na te komen vervalt na de duur van één (1) jaar, gemeten vanaf het moment dat de verplichting(en) wegens de overmachtsituatie zijn opgeschort. 

K. Vervaltermijn

  1. De vervaltermijn van/op alle vorderingen op of jegens Yource en de door Yource bij de uitvoering van de Overeenkomst betrokken derde(n), bedraagt één (1) jaar en één (1) dag gerekend vanaf een finaal oordeel, sluiting van een Claim of uitbetaling van een Claim.

L. Toepasselijk recht

  1. Enig geschil tussen Cliënt en Yource dat voortvloeit uit deze Algemene Voorwaarden of Overeenkomst wordt uitsluitend beheerst door het Nederlands recht. 

  2. Eventuele geschillen met Yource worden uitsluitend voorgelegd aan de bevoegde rechter te Amsterdam. 

  3. Daar waar Yource een gerechtelijke procedure start ter verzilvering van de Claim geldt het procesrecht van het land waarin de procedure gevoerd wordt. 

  4. Als een of meer bepalingen uit deze Algemene Voorwaarden onverbindend, nietig of vernietigbaar worden verklaard, laat dit de overige bepalingen onverlet. 

  5. Yource behoudt in bovengenoemd geval het recht om de onverbindende, nietige of vernietigbare bepaling(en) te vervangen. 

  6. Als op een, in de opdracht van overeenkomst, begrepen dienst een Verdrag of een Verordening van de EU van toepassing is, kan Yource zich beroepen op een uitsluiting of beperking van aansprakelijkheid die dat Verdrag of Verordening aan een dienstverlener als zodanig toekent of toestaat.

All Terms and Conditions

Algemene Voorwaarden Yource B.V.

1 sep. 2021 - 16 dec. 2024

Algemene Voorwaarden Yource B.V.

12 dec. 2016 - 31 aug. 2021