Laatst bijgewerkt op
Mag de luchtvaartmaatschappij mijn vlucht zomaar wijzigen?
In principe mag de luchtvaartmaatschappij de vluchttijden wijzigen of de vlucht zelfs helemaal uit het schema halen. Dit moeten zij dan wel meer dan twee weken voor vertrek aan je communiceren. Als de wijziging minder dan twee weken voor vertrek aan je wordt meegedeeld, dan heb je recht op compensatie voor het geleden tijdsverlies. Je hebt dan ook recht op de extra gemaakte kosten die hierbij zijn komen kijken.
Wat zijn mijn rechten als gedupeerde passagier?
De Europese Unie heeft Europese Verordening (EG) Nr. 261/2004 in het leven geroepen om de rechten van vliegpassagiers in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht te beschermen. Deze Verordening is ook van toepassing als je door een schemawijziging vertraging hebt opgelopen en hier minder dan 2 weken voor vertrek over bent geïnformeerd.
Lees hier de volledige Europese Verordening: =>Europese Verordening 261/2004
Op welk bedrag heb ik recht?
Voor vertraagde, geannuleerde en overboekte vluchten kan de compensatie oplopen tot maximaal €600 per persoon. Het exacte bedrag is afhankelijk van de vliegkilometers en de vertraging van je vlucht.
Op basis van de eerder genoemde Europese Verordening heb je recht op:
Vliegafstand | Compensatie |
---|---|
Voor alle vluchten van minder dan 1.500 km | bedraagt de compensatie €250 |
Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 km | komt de compensatie neer op €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 1.500 km binnen de EU | komt de compensatie neer op €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer buiten de EU* | bedraagt de vergoeding €600 |
*maar als de vertraging minder dan 4 uur was, dan kan het totaalbedrag wettelijk gezien met 50% worden verminderd.
Kom ik in aanmerking voor compensatie?
Je komt alleen in aanmerking voor een schadevergoeding op basis van de Europese Verordening als jouw vlucht voldoet aan onderstaande voorwaarden:
- Moment van informeren: Zoals eerder genoemd is het moment van informeren van belang om je rechten te kunnen ontlenen. Als je meer dan twee weken voor vertrek bent geïnformeerd, heb je helaas geen recht op een vergoeding. Je komt alleen in aanmerking voor compensatie als je tussen 14 en 7 dagen bent geïnformeerd over de geannuleerde vlucht en met een nieuwe vlucht van meer dan 2 uur eerder bent vertrokken of meer dan 4 uur later bent aangekomen ten opzichte van de oorspronkelijke boeking, of als je minder dan 7 dagen voor vertrek bent geïnformeerd en met een nieuwe vlucht méér dan 1 uur eerder bent vertrokken of met meer dan 2 uur vertraging bent aangekomen ten opzichte van de oorspronkelijke vlucht.
- De vliegroute: De Europese Verordening is geldig in Europese lidstaten. Dit betekent dat je vertraagde vlucht alleen rechtsgeldig is wanneer je vlucht start vanuit een EU-land. Als je vanuit buiten de EU naar een land binnen de EU vliegt is deze alleen rechtsgeldig als deze wordt uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij.
- Buitengewone omstandigheden: De Europese Verordening geeft je recht op een vergoeding als er geen sprake is van buitengewone omstandigheden.
- Claimtermijn: In Nederland kun je tot twee jaar na je vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht een claim indienen.
Weet je niet zeker of jouw vlucht aan deze voorwaarden voldoet en twijfel je of je recht hebt op compensatie? Check het in onze claimcalculator!
Wat zijn buitengewone omstandigheden?
Het komt vaak voor dat de luchtvaartmaatschappij zich op buitengewone omstandigheden beroept terwijl dit niet de oorzaak was van de vluchtvertraging. Wat wordt er eigenlijk bedoeld met een buitengewone omstandigheid? Het kan bijvoorbeeld gaan om de weersomstandigheden, blikseminslag, een botsing met een of meer vogels of een besluit van de luchtverkeersleiding dat buiten de invloedssfeer van de luchtvaartmaatschappij valt en dus als overmacht geldt.
Luchtvaartmaatschappijen zullen zich in de regel vaak op buitengewone omstandigheden beroepen; dit betekent echter niet altijd dat dit terecht is. Daarom toetsen wij dit streng, om er zeker van te zijn dat jij als passagier in je recht staat.
Meer informatie over buitengewone omstandigheden: =>Buitengewone omstandigheden
Recht op verzorging
Naast een mogelijk geldbedrag heb je recht op verzorging van de luchtvaartmaatschappij als wordt verwacht dat de vertraging oploopt tot:
- Twee uur of meer bij vluchten van 1.500 km of minder
- Drie uur of meer bij vluchten binnen de EU van meer dan 1.500 km
- Drie uur of meer bij overige vluchten tussen de 1.500 en 3.500 km
- Vier uur of meer bij alle andere vluchten
Onder verzorging wordt verstaan:
- Maaltijden en verfrissingen die in verhouding staan tot de wachttijd
- Twee telefoongesprekken, fax- of e-mailberichten
- Een hotelaccommodatie indien het noodzakelijk is een (extra) nacht te blijven, inclusief vervoer tussen de luchtvaartmaatschappij en de locatie van de accommodatie
Als de luchtvaartmaatschappij je geen verzorging aanbiedt, dan kun je dit in redelijke verhouding tot de wachttijd zelf aanschaffen en de kosten later terug vragen bij de luchtvaartmaatschappij. Zorg er daarom altijd voor dat je alle bonnetjes en aankoopbewijzen bewaart!
Kan ik een afgewezen claim herindienen?
Je kunt er uiteraard ook voor kiezen om jouw claim eerst zelf in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. Is deze vervolgens afgewezen? Dan is het mogelijk om de claim alsnog bij ons in te dienen. Ook als je er niet zeker van bent of de afwijzing van de luchtvaartmaatschappij terecht is, kun je onze hulp inschakelen. Wij kunnen de claim eventueel opnieuw indienen bij de airline of in sommige gevallen zelfs de eerste stap(pen) van het claimen overslaan. In Nederland kan een claim tot twee jaar na datum van de vlucht worden ingediend bij de luchtvaartmaatschappij.
De service van Vlucht-Vertraagd.be
Wij houden ons bezig met het opstellen en versturen van alle specifieke brieven die nodig zijn voor het claimen van de vergoeding bij de luchtvaartmaatschappij. Als de luchtvaartmaatschappij de claim afwijst zullen wij de argumenten en verstrekte informatie verifiëren en indien nodig juridische procedures starten. We innen alleen een succesfee als de luchtvaartmaatschappij de terugbetaling of de compensatie ook daadwerkelijk betaalt. Ga naar de prijslijst voor meer informatie.
Waarom niet zelf claimen?
Als je onze hulp nog niet hebt ingeschakeld sta je uiteraard in je recht om de claim zelf in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. In de praktijk blijkt het claimen van compensatie nog niet zo eenvoudig, omdat de kans groot is dat de luchtvaartmaatschappij de claim gelijk afwijst of simpelweg niet reageert. Ook komt het vaak voor dat er een voucher wordt aangeboden in plaats van het compensatiebedrag waar je wettelijk recht op hebt.
Gebrek aan kennis, expertise en tijd zijn de voornaamste redenen voor passagiers om het erbij te laten zitten. Ons ervaren team van claim specialisten is welbekend met de werkwijze van de luchtvaartmaatschappij en helpt dagelijks passagiers bij het claimen van compensatie. Als de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor jouw vertraging zorgen wij ervoor dat je de vergoeding krijgt waar je recht op hebt.
Hoe werkt het?
We kunnen ons voorstellen dat je na het lezen van al deze informatie behoefte hebt aan een duidelijk stappenplan. Je kunt snel en gemakkelijk gebruik maken van onze claimcalculator, maar het is wel van belang dat je een aantal stappen doorloopt om er zeker van te zijn dat je jouw claim correct indient.
Het enige wat wij van je vragen is om ons te vertellen om welke vlucht het gaat en wat er is gebeurd. Om jouw claim vervolgens compleet te maken hebben wij enkele reisdocumenten van je nodig. Met behulp van onze claimcalculator kun je vrijblijvend checken of je mogelijk in aanmerking komt voor een schadevergoeding. Jij dient jouw claim bij ons in - wij doen de rest!
- Bewaar reisdocumenten zoals tickets, boekingsbevestigingen en e-mails van de luchtvaartmaatschappij
- Noteer je vluchtgegevens zoals het vluchtnummer en de geplande en werkelijke vertrek- en aankomsttijd
- Zorg ervoor dat de reden voor de vertraging bekend is
- Check waar je recht op hebt in onze claimcalculator
- Je kunt de claim gelijk bij ons indienen, dan handelen wij alles verder af met de luchtvaartmaatschappij!
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!