Laatst bijgewerkt op
Direct jouw compensatie claimen
Ben je al op de hoogte van jouw passagiersrechten en ben je benieuwd of je door jouw verstoorde reis in aanmerking komt voor een schadevergoeding? Maak dan snel en vrijblijvend gebruik van onze handige claimcalculator om te zien waar jij recht op hebt. In een paar gemakkelijke stappen bereken je de hoogte van jouw schadevergoeding, dien je jouw claim bij ons in en gaan wij voor je aan de slag!
Wat zijn mijn rechten bij instapweigering?
Het kan voorkomen dat je op tijd bent ingecheckt voor je vlucht en alsnog niet mag boarden. In de meeste gevallen heeft de luchtvaartmaatschappij de vlucht overboekt. Er is hier sprake van een instapweigering en jij als passagier kunt hiervoor een vergoeding ontvangen van de luchtvaartmaatschappij.
Luchtvaartmaatschappijen verkopen vrijwel altijd meer tickets dan er stoelen zijn. Dit kan voor hen goed uitpakken, omdat passagiers niet altijd komen opdagen, waardoor het voor de vliegmaatschappij vaak meer geld in het laatje brengt. De keerzijde is dat dit vaak resulteert in overboekingen, waardoor er dus niet genoeg plaats voor iedereen is in het vliegtuig.
Verwacht een luchtvaartmaatschappij dat ze te maken krijgt met overboeking, dan onderneemt zij vrijwel direct actie. Bij overboeking wordt altijd geïnformeerd naar eventuele vrijwilligers, die een volgende vlucht zullen krijgen. Deze vrijwilligers zullen bij overboeking bepaalde vergoedingen krijgen zoals bijvoorbeeld vouchers of een deel van het bedrag van hun ticket.
Een luchtvaartmaatschappij is verplicht een schadevergoeding uit te keren in het geval van een overboeking of bij instapweigering. Jouw recht op compensatie is afhankelijk van de vertraging waarmee je uiteindelijk bent aangekomen op de eindbestemming. Ook is het belangrijk dat de vlucht voldoet aan de voorwaarden van de Europese Verordening.
Waar heb ik recht op bij een verstoorde vlucht?
- Bij een aankomstvertraging van minder dan 2 uur heb je helaas geen rechten.
- Bij een aankomstvertraging van 2 uur of meer heeft de luchtvaartmaatschappij zorgplicht; je hebt dan recht op verzorging.
- Bij een aankomstvertraging van 3 uur of meer heb je mogelijk recht op een compensatiebedrag dat kan oplopen tot €600.
Wanneer heb ik recht op compensatie bij instapweigering?
Je hebt alleen recht op compensatie als..
- ..je met een vertraging van minstens drie uur bent aangekomen op de bestemming.
- ..de vlucht van of naar een Europese bestemming werd uitgevoerd.
- ..er geen sprake is geweest van buitengewone omstandigheden.
Twijfel je of je in aanmerking komt voor compensatie? Controleer jouw vlucht door middel van onze claimcalculator.
Wetgeving bij instapweigering
Om jouw passagiersrechten te beschermen zijn er in Europa maar ook wereldwijd verschillende wetten opgesteld die het mogelijk maken om compensatie te claimen als jouw vliegreis verstoord was door een vertraging of een annulering, of als jouw bagage of jijzelf schade hebt opgelopen.
- Het Verdrag van Montreal (1999)
- Europese Verordening (EG) 261/2004
- Het Sturgeon Arrest (2009)
Het Verdrag van Montreal (MC99)
Het Verdrag van Montreal, ook wel MC99 genoemd, is het verdrag tot het brengen van eenheid in enige bepalingen inzake het internationale luchtvervoer. Het regelt voor alle lidstaten van de Europese Unie, dus ook Nederland, de burgerlijke aansprakelijkheid van luchtvaartmaatschappijen als passagiers, bagage en goederen schade oplopen tijdens internationaal luchtvervoer. Op grond van het Verdrag van Montreal kunnen passagiers op internationale vluchten aanspraak maken op een schadevergoeding voor opgelopen schade door de verstoring van hun reis en problemen met hun bagage.
Wil je het volledige Verdrag van Montreal lezen? Klik dan hier.
Europese Verordening (EG) 261/2004
Sinds 17 februari 2005 is Europese Verordening 261/2004 in werking getreden. In deze Verordening zijn jouw rechten in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht vastgelegd. Je kunt op deze wetgeving terugvallen als je compensatie wilt claimen voor een verstoorde vliegreis, al zijn er wel een aantal voorwaarden gebonden aan deze wetgeving.
Wil je de volledige Europese Verordening lezen? Klik dan hier.
Het Sturgeon Arrest
Het Sturgeon Arrest is vormt de basis om te bepalen of je recht hebt op een schadevergoeding en is gebaseerd op de zaak van de familie Sturgeon tegen Condor Flugdienst GmbH. De vlucht van de familie Sturgeon was in zoverre vertraagd dat zij van mening waren dat er sprake was van een geannuleerde vlucht. Volgens de luchtvaartmaatschappij kwamen op grond van EU Verordening 261/2004 enkel passagiers van een geannuleerde vlucht in aanmerking op compensatie. In deze situatie was het onduidelijk of de familie Sturgeon recht op compensatie had, omdat de vlucht vertraagd was en niet geannuleerd. Naar aanleiding hiervan zijn er vragen gesteld aan het Europese Hof van Justitie. Het Europese Hof van Justitie heeft besloten dat ook passagiers van vertraagde vluchten aanspraak kunnen maken op compensatie.
Wil je het volledige Sturgeon Arrest lezen? Klik dan hier.
Heb je recht op compensatie voor je [airline] vlucht?
Check het nu in minder dan een minuut met onze gratis Claimcalculator.
Check mijn vluchtRecht op verzorging van de luchtvaartmaatschappij
Of je nu wel of niet recht hebt op compensatie; in Europese wetgeving is vastgelegd dat gedupeerde passagiers in het geval van een vertraging van meer dan 2 uur recht hebben op verzorging. De mate waarin de luchtvaartmaatschappij je hierin tegemoet moet komen is afhankelijk van de wachttijd.
Bij een vertraging of annulering is de luchtvaartmaatschappij verplicht om onderstaande verzorging te bieden:
- maaltijden en verfrissingen die in verhouding staan tot de wachttijd
- een hotelaccommodatie indien het noodzakelijk is een (extra) nacht te blijven, inclusief vervoer
- twee telefoongesprekken, faxberichten of e-mails
Heeft de airline je geen verzorging aangeboden? Dan kun je deze in redelijke verhouding tot de wachttijd aanschaffen en de kosten zelf terug claimen bij de luchtvaartmaatschappij, of via een claimorganisatie. Zorg er dan wel voor dat je de bonnetjes goed bewaart, deze heb je nodig bij het terugclaimen van je uitgaven.
Meer lezen over jouw recht op verzorging? Klik dan hier.
Buitengewone omstandigheden
Als de oorzaak van de vertraging of annulering niet inherent is aan het uitvoeren van de werkzaamheden als luchtvaartmaatschappij is er sprake van een buitengewone omstandigheid. Met andere woorden: de luchtvaartmaatschappij kan zich op een buitengewone omstandigheid beroepen als ze niet verantwoordelijk zijn voor de ontstane situatie en dit ook daadwerkelijk kunnen aantonen. Als dit het geval is, dan heb je geen recht op compensatie.
Als je zelf een claim indient bij de luchtvaartmaatschappij is de kans aanwezig dat zij deze afwijzen op grond van buitengewone omstandigheden. Het is vaak lastig te bepalen of er daadwerkelijk sprake is van een buitengewone omstandigheid, of dat de luchtvaartmaatschappij onder de claim probeert uit te komen.
Voorbeelden van buitengewone omstandigheden
Om dit te verduidelijken geven we je een aantal voorbeelden van buitengewone omstandigheden:
- Extreme weersomstandigheden, zoals dichte mist of een storm
- Sabotage of terrorisme
- Natuurrampen
- Stakingen van derden, bijvoorbeeld door luchthavenpersoneel of luchtverkeersleiding
- Medische noodlandingen
Er is in ieder geval geen sprake van buitengewone omstandigheid in het geval van een technisch mankement of een staking van het personeel van de luchtvaartmaatschappij, aangezien dit wel binnen de invloedssfeer van de vliegmaatschappij valt.
Meer lezen over buitengewone omstandigheden? Klik dan hier.
De luchtvaartmaatschappij beroept zich op een buitengewone omstandigheid, wat nu?
Ondanks het feit dat er natuurlijk situaties zijn waar overduidelijk sprake is van een buitengewone omstandigheid, komt het helaas vaak voor dat de airline zich onterecht beroept op overmacht. In dat geval dient de luchtvaartmaatschappij te bewijzen dat er daadwerkelijk sprake is geweest van zo’n buitengewone omstandigheid en dat zij ondanks het treffen van maatregelen de vertraging of annulering van de vlucht niet konden voorkomen.
Twijfel je of de airline zich met recht heeft beroepen op een buitengewone omstandigheid? Dan is het verstandig om onze hulp in te schakelen. Met behulp van onze database en onze jarenlange ervaring met luchtvaartmaatschappijen zullen wij de claim beoordelen en brengen wij de zaak indien nodig voor de rechter.
Compensatiebedragen op basis van Europese wetgeving
De hoogte van het compensatiebedrag is afhankelijk van de vliegkilometers en de opgelopen vertraging waarmee je op de bestemming bent aangekomen.
Op basis van Europese Verordening 261/2004 heb je recht op de volgende bedragen:
Vliegafstand | Compensatie |
---|---|
Voor alle vluchten van minder dan 1.500 km | bedraagt de compensatie €250 |
Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 km | komt de compensatie neer op €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 1.500 km binnen de EU | komt de compensatie neer op €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer buiten de EU* | bedraagt de vergoeding €600 |
*maar als de vertraging minder dan 4 uur was, dan kan het totaalbedrag wettelijk gezien met 50% worden verminderd.
Let op: In het geval van een vluchtvertraging tussen de drie en vier uur met een afstand van 3.500 kilometer of meer, heb je recht op 50% van het compensatiebedrag.
Compensatie of geld terug?
Compensatie en restitutie zijn twee verschillende dingen. De meeste passagiers verwarren compensatie met een restitutie, maar in de Verordening staat beschreven dat je je kunt beroepen op beiden! Bij een annulering heb je altijd recht op een vervangende vlucht naar de eindbestemming. Als de luchtvaartmaatschappij je geen vervangende vlucht aanbiedt of als je uiteindelijk zelf je reis naar de bestemming hebt geregeld, dan heb je recht op een volledige terugbetaling van je ticket. Houd er rekening mee dat je hier geen recht op hebt als je de aangeboden vervangende vlucht wél accepteert. Dit is afhankelijk van de aankomst- en vertrektijden van de vervangende vlucht.
Extra gemaakte kosten terugclaimen
Bij een vertraagde of geannuleerde vlucht kan het voorkomen dat je genoodzaakt bent om extra kosten te maken. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van een maaltijd of het boeken van een overnachting, omdat de vlucht is geannuleerd of een langdurige vertraging heeft opgelopen. Als passagier heb je bij het maken van extra kosten door vertraging of annulering recht op een teruggave van deze kosten. Het is mogelijk om deze kosten tijdens het claimen van compensatie te verhalen bij de luchtvaartmaatschappij. Zorg er daarom altijd voor dat je de bonnetjes van de extra gemaakte kosten goed bewaart!
Compensatie claimen: hoe werkt dat?
Voldoet jouw vlucht aan de voorwaarden voor het verkrijgen van compensatie? Zorg dan dat je onderstaande stappen goed doorleest om er zeker van te zijn dat je jouw claim zo volledig mogelijk kunt indienen:
1. Bewaar jouw reisdocumenten van de luchtvaartmaatschappij
- Tickets, boekingsbevestigingen, boardingpasses en e-mails van de luchtvaartmaatschappij
- Vouchers en facturen voor extra kosten die zijn gemaakt als gevolg van de vertraging (taxibonnetjes, maaltijden, drankjes, etc.)
2. Noteer jouw vluchtgegevens van de luchtvaartmaatschappij
- Vluchtnummer (begint met twee letters, gevolgd door drie of vier cijfers)
- Vluchtschema (geplande vertrek- en aankomsttijden)
- Duur van de vertraging (werkelijke vertrek- en aankomsttijden)
3. Zorg dat de reden voor de vertraging bekend is
- Raadpleeg het personeel van de luchtvaartmaatschappij
- Bekijk de weersomstandigheden
- Controleer op de luchthaven of andere vluchten vertraagd of geannuleerd zijn
4. Check op welk bedrag jij recht hebt in onze claimcalculator
- Vul het vluchtnummer en datum van de vlucht in in onze claimcalculator om te zien of jouw vlucht voldoet aan de voorwaarden van de Europese Verordening en op hoeveel compensatie jij recht hebt. Je kunt gratis en vrijblijvend gebruik maken van onze claimcalculator. Dien jouw claim vervolgens in zodat ons team van ervaren claimspecialisten je verder kan helpen!
Tot wanneer kan ik een claim indienen?
In Nederland kun je je tot 2 jaar na datum van de vlucht beroepen op de Europese Verordening. Wij raden je dus aan om jouw vlucht zo snel mogelijk te checken en jouw claim binnen dit termijn in te dienen. Wellicht heb je in de afgelopen 2 jaar wel vaker met een vertraging of annulering te maken gekregen? Zoek jouw vluchtgegevens snel op, je bent misschien wel rijker dan je denkt!
Hoe lang duurt het voordat ik mijn compensatie ontvang?
Houd er rekening mee dat het enige tijd kan duren voordat je jouw compensatie ontvangt. Aangezien de meeste claims niet onmiddellijk worden uitbetaald en luchtvaartmaatschappijen het proces doorgaans proberen tegen te werken, kan het maanden duren om de gehele procedure te doorlopen. Als de airline vastbesloten is de zaak voor de rechtbank te verdedigen, kan het tot een jaar duren voordat de procedure is afgerond. Zelfs wanneer jouw claim wordt afgehandeld door een claimorganisatie, kan het helaas zijn dat het proces langer duurt dan verwacht.
Als je jouw claim bij ons indient doen wij onze uiterste best om het proces binnen een paar maanden af te ronden. In enkele gevallen kan dit oplopen naar een half jaar tot meer dan een jaar, gezien het feit dat we afhankelijk zijn van de responstijd van landelijke inspecties en eventuele juridische vervolgstappen die genomen moeten worden.
Maak vrijblijvend gebruik van onze claimcalculator
Benieuwd welk bedrag jij kunt claimen? Klik op “Bereken mijn compensatie”, vul simpelweg de gegevens van jouw vlucht in en wij laten je gelijk weten of je compensatie kunt claimen voor jouw vertraagde of geannuleerde vlucht. Je komt direct te weten hoeveel geld je kunt claimen. Deze informatie is vrijblijvend en gratis.
Waarom Vlucht-Vertraagd.nl?
1m passagiers geholpen
9 juridische teams in Europa
98% succes in recht
Waarom kiezen voor een claimorganisatie?
Als je onze hulp nog niet hebt ingeschakeld sta je uiteraard in je recht om de claim zelf in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij. In de praktijk blijkt het claimen van compensatie nog niet zo eenvoudig, omdat de kans groot is dat de airline de claim gelijk afwijst of simpelweg niet reageert. Ook komt het vaak voor dat ze je een voucher aanbieden in plaats van het compensatiebedrag waar je wettelijk recht op hebt.
Gebrek aan kennis, expertise en tijd zijn de voornaamste redenen voor passagiers om het erbij te laten zitten. Ons ervaren team van claim specialisten is welbekend met de werkwijze van de luchtvaartmaatschappij en helpt dagelijks passagiers bij het claimen van compensatie.
Een afgewezen claim herindienen
Heb je zelf een claim ingediend bij de airline en is deze vervolgens afgewezen? Dan is het mogelijk om de claim alsnog bij ons in te dienen. Ook als je er niet zeker van bent of de afwijzing van de luchtvaartmaatschappij terecht is, kun je onze hulp inschakelen. Wij kunnen de claim eventueel opnieuw indienen of in sommige gevallen zelfs de eerste stap(pen) van het claimen overslaan.
De service van Vlucht-Vertraagd.be
Sinds 2010 zetten wij ons als een van de eerste diensten in onze soort in voor de rechten van gedupeerde vliegpassagiers in heel Europa. Via onze website, beschikbaar in negen verschillende talen, helpen wij gedupeerde passagiers bij het claimen van de vergoeding waar zij wettelijk recht op hebben in het geval van een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht. Vanuit ons hoofdkantoor in Amsterdam hebben wij al honderdduizenden passagiers geholpen bij het claimen van compensatie.
Of je nu op vakantie gaat of op zakenreis bent, een vertraging is altijd vervelend. Helaas weigeren luchtvaartmaatschappijen het doorgaans om de wettelijke schadevergoeding uit te betalen, of proberen onder de wetgeving uit te komen. Als de luchtvaartmaatschappij de claim afwijst zullen wij de argumenten en verstrekte informatie verifiëren en indien nodig juridische procedures starten. We innen alleen een succesfee als de luchtvaartmaatschappij de terugbetaling of de compensatie ook daadwerkelijk betaalt. Wij werken op basis van 'no cure, no pay'. Ga naar de prijslijst voor meer informatie. Ons team van claim specialisten zet zich graag in voor jouw passagiersrechten!
Vragen? Neem contact met ons op
Heb je het antwoord op jouw vraag niet gevonden? Hier lees je hoe je met ons in contact kunt komen. Wij streven er altijd naar om je zo snel mogelijk te helpen!
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!