Laatst bijgewerkt op
Rechten van Europese vliegtuigpassagiers — jouw bescherming in het geval van een geannuleerde of vertraagde Aer Lingus-vlucht
Wanneer je met Aer Lingus vliegt, worden je rechten als vliegtuigpassagier beschermd door de Europese Verordening (EG) nr. 261/2004, ook wel bekend als EU261.
De belangrijkste richtlijnen die afgedekt worden door deze wetgeving zijn:
Als je Aer Lingus-vlucht wordt geannuleerd en je neemt geen andere vlucht, heb je recht op terugbetaling. Als je Aer Lingus-vlucht binnen 14 dagen voor vertrek werd geannuleerd, heb je mogelijk recht op compensatie.
Als je Aer Lingus-vlucht minstens 3 uur vertraging heeft, heb je recht op vluchtcompensatie tot 600 €.
Aer Lingus vlucht vertraagd — claim compensatie
Heeft je Aer Lingus-vluchtvertraging ervoor gezorgd dat je minstens drie uur te laat op je bestemming aankwam? Dan heb je recht op vluchtcompensatie! De exacte waarde wordt bepaald door de afstand die je vlucht aflegde.
Vliegafstand | Compensatie |
---|---|
Voor alle vluchten van minder dan 1.500 km | bedraagt de compensatie €250 |
Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 km | komt de compensatie neer op €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 1.500 km binnen de EU | komt de compensatie neer op €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer buiten de EU* | bedraagt de vergoeding €600 |
*maar als de vertraging minder dan 4 uur was, dan kan het totaalbedrag wettelijk gezien met 50% worden verminderd.
Hier zijn enkele voorbeelden:
- Korte afstandsvluchten (tot 1.500 km): Voor bestemmingen zoals Londen (VK) vanuit Dublin (Ierland), kan de compensatie ongeveer €250 bedragen.
- Middellange afstandsvluchten (1.500 - 3.500 km): Voor bestemmingen zoals Rome (Italië) of Barcelona (Spanje) vanuit Dublin, kunnen passagiers recht hebben op ongeveer €400.
- Langeafstandsvluchten (meer dan 3.500 km): Voor vluchten van Dublin naar New York (VS), kan de compensatie oplopen tot €600.
Krijg tot €600 vergoeding per passagier!
Aer Lingus vlucht geannuleerd — ontvang compensatie en een terugbetaling
Afhankelijk van de omstandigheden heb je mogelijk recht op terugbetaling of compensatie - of zelfs op beide!
Aer Lingus vlucht geannuleerd — wanneer kan ik compensatie claimen?
Als je vlucht minstens 14 dagen voor de vertrekdatum werd geannuleerd, heb je waarschijnlijk recht op vluchtcompensatie.
Zie de onderstaande tabel voor meer informatie over wanneer je compensatie kunt ontvangen voor een geannuleerde Aer Lingus-vlucht. Eventueel kun je ook onze gratis Claim Calculator gebruiken om binnen een enkele minuut te zien of je in aanmerking komt.
Aer Lingus vlucht geannuleerd — wanneer kan ik een terugbetaling krijgen?
Je hebt recht op terugbetaling als je Aer Lingus-vlucht werd geannuleerd en je geen alternatieve vlucht hebt genomen. Denk eraan, accepteer geen vouchers - de luchtvaartmaatschappij is geld aan je verschuldigd!
Tijd van annulering | Alternative vlucht | Compensatie |
---|---|---|
Minder dan 7 dagen voor vertrek | Vertrekt 1u+ eerder of komt 2u+ later aan | JA |
7-14 dagen voor vertrek | Vertrekt 2u+ eerder of komt 4u+ later aan | JA |
Minder dan 14 dagen voor vertrek | Geen alternatieve vlucht aangeboden | JA + TERUGBETALING |
Vlieg je met Aer Lingus naar Noord-Amerika? Je komt nog steeds in aanmerking voor compensatie en een terugbetaling!
Wanneer je naar een niet-Europees land vliegt, zoals de Verenigde Staten, beschermt de Britse en Europese regelgeving voor de rechten van vliegtuigpassagiers ook jou.
Omdat Aer Lingus een Europese luchtvaartmaatschappij is, zijn de regels van toepassing op alle vluchten vanuit en naar niet-EU-bestemmingen.
Het zou anders zijn als je vliegt met een niet-Europese luchtvaartmaatschappij zoals United of Delta. Alleen je vlucht vanuit Europa zou in dat geval gedekt zijn. Zie de onderstaande tabel voor meer informatie.
Type vlucht | Voorbeld | Compensatie |
---|---|---|
Vlucht met een EU maatschappij | Amsterdam naar Londen met KLM | JA |
Vlucht met een non-EU maatschappij vanuit Nederland | Amsterdam naar Tokyo met Japan Airlines | JA |
Vlucht met een non-EU maatschappij naar Nederland | Tokyo naar Amsterdam met Japan Airlines | NEE |
Vlucht met Aer Lingus vertraagd of geannuleerd?
Krijg tot €600 vergoeding per passagier!
Claim nu tot 600 € per passagierVertragingen en annuleringen bij Aer Lingus door buitengewone omstandigheden: Kan Aer Lingus mijn claim weigeren?
Ja, dat kan, maar alleen indien de luchtvaartmaatschappij niet verantwoordelijk is voor de vertraging of annulering. Dergelijke situaties noemen we buitengewone omstandigheden.
Hier zijn een paar voorbeelden van de meest voorkomende buitengewone omstandigheden:
Slecht weer, bijvoorbeeld dichte mist, hevige regen of onweer.
Een staking, met name binnen de luchtvaartindustrie.
LET OP! Stakingen van de werknemers van de luchtvaartmaatschappij worden niet als buitengewone omstandigheden beschouwd.
Politieke omstandigheden, zoals een terroristische aanslag of algemeen veiligheidsrisico door politieke onrust.
Natuurrampen, waaronder vulkaanuitbarstingen en orkanen.
Een botsing tussen het vliegtuig en vogels of andere vreemde voorwerpen.
Een zieke of lastige passagier.
Vluchtvertragingen veroorzaakt door het luchthavenpersoneel, zoals buitengewoon lange wachtrijen bij veiligheidscontroles.
Houd er echter rekening mee dat zelfs als de luchtvaartmaatschappij je claim afwijst op basis van uitzonderlijke omstandigheden, ze het mogelijk niet bij het juiste eind hebben. Het is altijd een goed idee om je zaak door onze Claim Calculator te laten lopen om te zien of je in aanmerking komt voor Aer Lingus-compensatie, zelfs als de luchtvaartmaatschappij anders beweert.
Mijn claim is al afgewezen door de luchtvaartmaatschappij. Kan ik nog een andere claim indienen?
Ja! We hebben veel gevallen meegemaakt waarin de passagier aanvankelijk compensatie of terugbetaling werd geweigerd, maar met onze hulp uiteindelijk in staat was om het geld te verkrijgen.
We hebben juridische teams in 9 landen en een slagingspercentage van 98% in de rechtbank - we menen dat er niemand beter is om je claim af te handelen dan wij!
We werken voor jouw gemak op basis van 'no win, no fee'.
Hoe lang moet ik wachten op mijn Aer Lingus compensatie en terugbetaling?
In veel gevallen lukt het ons te zorgen dat passagiers binnen enkele weken of maanden hun geld ontvangen.Er zijn echter momenten waarop de luchtvaartmaatschappij niet reageert of de claim afwijst. In dergelijke omstandigheden is het nodig dat wij jouw zaak voor de rechter brengen. Wanneer dit gebeurt, moeten we wachten op de definitieve beslissing van de rechtbank. Dit kan enkele maanden of zelfs 2 tot 3 jaar duren.Je kunt er echter zeker van zijn dat we je op de hoogte houden van alle belangrijke ontwikkelingen met betrekking tot je claim en dat we tot het bittere einde zullen vechten voor jouw rechten. Bovendien, omdat we werken op basis van 'geen winst, geen kosten', loop je geen enkel risico bij het indienen van een claim.
Hoe claim je Aer Lingus terugbetaling en compensatie?
Gebruik eerst onze gratis Claim Calculator om er zeker van te zijn dat je inderdaad in aanmerking komt voor de vergoeding en terugbetaling.
Als dat het geval is kun je later zelf een claim indienen of je laat ons alles voor je regelen. Je hoeft alleen maar alle relevante documenten in ons online systeem te uploaden en wij zullen voor de rest zorgen, inclusief eventuele gerechtelijke procedures.
Waarom Vlucht-Vertraagd.nl?
1m passagiers geholpen
9 juridische teams in Europa
98% succes in recht
Lees meer over onze kosten op onze prijslijst pagina of claim nu je compensatie of restitutie rechtstreeks vanaf je telefoon of je computer.
Over Aer Lingus
Aer Lingus is de nationale Ierse luchtvaartmaatschappij. Ze werd in 1936 opgericht in Dublin. Het hoofdkantoor bevindt zich nog steeds in Dublin en de luchthaven van deze stad is tevens hun belangrijkste hub. Van daaruit vliegt Aer Lingus naar meer dan 140 bestemmingen in Europa, maar ook naar Noord-Amerika.
In februari 2019 werd Aer Lingus door de OAG uitgeroepen tot de meest tijdige luchtvaartmaatschappij met een on-time score van 90%.
In 2020 scoorde de luchtvaartmaatschappij nog beter, met een on-time score van 98,3%, waarmee ze de meest stipte luchtvaartmaatschappij in het VK is.
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!