Laatst bijgewerkt op
Wanneer kan ik compensatie claimen voor een geannuleerde vlucht?
Het belangrijkste criterium is het tijdstip waarop de luchtvaartmaatschappij de annulering van de vlucht aankondigde. Indien de annulering minder dan 14 dagen voor de oorspronkelijke vertrekdatum werd aangekondigd, kom je waarschijnlijk in aanmerking voor compensatie.
De andere twee criteria zijn:
De reden voor de annulering — om als passagier in aanmerking te komen voor compensatie, moet de annulering de schuld zijn van de luchtvaartmaatschappij zelf.
=> Zie het gedeelte Buitengewone Omstandigheden van dit artikel voor meer informatie over situaties waarin de luchtvaartmaatschappij geen compensatie hoeft te verstrekken.
Details van de alternatieve vlucht die de luchtvaartmaatschappij aanbood — zie onderstaande tabel.
Vlucht geannuleerd?
Tijd van annulering | Alternative vlucht | Compensatie |
---|---|---|
Minder dan 7 dagen voor vertrek | Vertrekt 1u+ eerder of komt 2u+ later aan | JA |
7-14 dagen voor vertrek | Vertrekt 2u+ eerder of komt 4u+ later aan | JA |
Minder dan 14 dagen voor vertrek | Geen alternatieve vlucht aangeboden | JA + TERUGBETALING |
Hoeveel compensatie kan ik krijgen voor een geannuleerde vlucht?
Vliegafstand | Compensatie |
---|---|
Voor alle vluchten van minder dan 1.500 km | bedraagt de compensatie €250 |
Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 km | komt de compensatie neer op €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 1.500 km binnen de EU | komt de compensatie neer op €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer buiten de EU* | bedraagt de vergoeding €600 |
*maar als de vertraging minder dan 4 uur was, dan kan het totaalbedrag wettelijk gezien met 50% worden verminderd.
Kan ik compensatie en terugbetaling claimen als ik naar een niet-EU-land vlieg?
De EU-regelgeving is van toepassing op de meeste vluchten van of naar de Europese Unie. De enige grote uitzondering is wanneer je met een niet-EU-luchtvaartmaatschappij naar de EU vliegt — bijvoorbeeld wanneer je vanuit de Verenigde Staten vliegt met een in de VS gevestigde luchtvaartmaatschappij zoals United of American Airlines.
Zie de onderstaande tabel voor details.
Type vlucht | Voorbeld | Compensatie |
---|---|---|
Vlucht met een EU maatschappij | Amsterdam naar Londen met KLM | JA |
Vlucht met een non-EU maatschappij vanuit Nederland | Amsterdam naar Tokyo met Japan Airlines | JA |
Vlucht met een non-EU maatschappij naar Nederland | Tokyo naar Amsterdam met Japan Airlines | NEE |
Wanneer kan ik terugbetaling van een geannuleerde vlucht claimen?
Je kunt terugbetaling claimen als je vlucht werd geannuleerd en je besloot de alternatieve vlucht die door de luchtvaartmaatschappij werd aangeboden niet te accepteren. Als je helemaal geen alternatieve vlucht kreeg aangeboden, kun je natuurlijk ook een terugbetaling claimen.
Moet ik een voucher van een luchtvaartmaatschappij accepteren in plaats van een terugbetaling?
We raden het niet aan. De belangrijkste redenen daarvoor zijn:
Wanneer je een voucher accepteert, moet je in de toekomst dezelfde luchtvaartmaatschappij gebruiken, ook als je er een slechte ervaring mee had.
Je geld komt vast te staan. Zelfs als je helemaal niet snel wilt gaan vliegen, is dit een vereiste om je geld niet volledig te verliezen.
De vervaldatums van vouchers van luchtvaartmaatschappijen kunnen problematisch zijn - je moet je volgende reis snel plannen.
Als de luchtvaartmaatschappij failliet gaat, ben je waarschijnlijk je geld kwijt - de wet garandeert niet dat je de voucher kunt inwisselen voor een terugbetaling.
Buitengewone omstandigheden — wanneer de luchtvaartmaatschappij compensatie kan weigeren
Er zijn bepaalde situaties waarin de luchtvaartmaatschappij compensatie voor een geannuleerde of vertraagde vlucht terecht kan weigeren. Onder deze buitengewone omstandigheden:
Slecht weer, bijvoorbeeld dichte mist, hevige regen of onweer.
Een staking, met name binnen de luchtvaartindustrie.
LET OP! Stakingen van de werknemers van de luchtvaartmaatschappij worden niet als buitengewone omstandigheden beschouwd.
Politieke omstandigheden, zoals een terroristische aanslag of algemeen veiligheidsrisico door politieke onrust.
Natuurrampen, waaronder vulkaanuitbarstingen en orkanen.
Een botsing tussen het vliegtuig en vogels of andere vreemde voorwerpen.
Een zieke of lastige passagier.
Vluchtvertragingen veroorzaakt door het luchthavenpersoneel, zoals buitengewoon lange wachtrijen bij veiligheidscontroles.
Houd er echter rekening mee dat luchtvaartmaatschappijen soms beweren dat zich buitengewone omstandigheden hebben voorgedaan, zelfs als dat niet het geval was. Claim vandaag nog je compensatie via Vlucht-Vertraagd.be en wij onderzoeken je zaak grondig en zorgen ervoor dat de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk wordt gesteld.
Vergoeding van onverwachte kosten die zijn gemaakt als gevolg van vluchtannulering
Het komt wel eens voor dat wanneer een vlucht plotseling wordt geannuleerd, de passagier voor onverwachte kosten komt te staan. Denk bijvoorbeeld aan hotelkosten, restaurantmaaltijden, uitgaven voor vervoer (taxi's, autoverhuur) en meer.
Gelukkig kunnen we je in veel gevallen helpen om je geld terug te krijgen van de luchtvaartmaatschappij. Claim vandaag nog bij Vlucht-Vertraagd.be en upload eenvoudig alle relevante bonnen en facturen via ons slimme online systeem. Daarna regelen wij alles voor je.
Hoe lang heb ik de tijd om vluchtterugbetaling en compensatie te claimen?
Vlieg je van of naar Nederland? Dan heb je maximaal 2 jaar de tijd om je claim in te dienen.
Als je reisschema Nederland niet omvat (je vliegt bijvoorbeeld tussen andere EU-landen), is dit afhankelijk van de wetgeving in elk land. Gebruik onze gratis Claim Calculator om te zien of je nog steeds in aanmerking komt voor compensatie voor een geannuleerde vlucht en/of een terugbetaling.
Hoe lang duurt het voordat ik compensatie/terugbetaling voor mijn geannuleerde vlucht krijg?
Veel van de passagiers die we helpen treffen binnen enkele weken of maanden na het indienen van hun claim geld op hun rekening aan.
In sommige situaties, zoals wanneer de luchtvaartmaatschappij niet reageert en/of de claim naar de rechtbank moet, kan deze wachttijd oplopen. Je kunt er echter zeker van zijn dat als je een claim indient bij Vlucht-Vertraagd.be, wij de last van je schouders zullen nemen - we houden je op de hoogte van belangrijke updates met betrekking tot je claim, zullen aanwezig zijn om eventuele vragen te beantwoorden en we zullen je, als dat nodig is, vertegenwoordigen in de rechtbank.
Je claim is in goede handen!
Wij komen al meer dan 10 jaar op voor de rechten van vliegtuigpassagiers!
Claim nuHoe kan ik compensatie en terugbetaling claimen voor een geannuleerde vlucht?
Controleer eerst of je in aanmerking komt met onze gratis, vrijblijvende Claim Calculator.
Daarna kun je of zelf proberen om compensatie en terugbetaling te claimen, of je kunt ons het werk voor je laten doen. Dankzij meer dan tien jaar ervaring in het helpen van vliegtuigpassagiers, kennen wij alle ins en outs van het juridische proces en hebben we 98% van de rechtszaken tegen de luchtvaartmaatschappijen gewonnen. Wij regelen praktisch alles voor je, je hoeft alleen maar alle benodigde informatie met ons te delen via ons slimme online systeem - het duurt maar een paar minuten!
Waarom Vlucht-Vertraagd.nl?
1m passagiers geholpen
9 juridische teams in Europa
98% succes in recht
Lees meer over onze kosten op onze prijslijst pagina of claim nu je compensatie of restitutie rechtstreeks vanaf je telefoon of je computer.
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!