Laatst bijgewerkt op
Rechten van vliegtuigpassagiers in de EU
In de Europese Unie worden de rechten van vliegtuigpassagiers beschermd door de Europese verordening (EG) nr. 261/2004.
Wat zegt dat over Wizz Air-compensatie en Wizz Air-restitutie?
- Was jouw Wizz Air-vlucht met minstens 3 uur vertraagd? Als de luchtvaartmaatschappij in gebreke is gebleven, kunt je tot 600 euro aan vluchtcompensatie van Wizz Air claimen.
- Werd jouw Wizz Air-vlucht geannuleerd? Als je besloot om geen gebruik te maken van een alternatieve vlucht die door de luchtvaartmaatschappij wordt aangeboden, kun je aanspraak maken op een volledige geldelijke restitutie. En als de annulering minder dan 14 dagen voor vertrek is aangekondigd, heb je mogelijk ook recht op compensatie.
Heb je recht op compensatie voor je Wizz Air vlucht?
Vertraagde Wizz Air-vlucht — compensatie claimen
Compensatie voor een vertraagde Wizz Air-vlucht wordt toegekend als de passagier minstens 3 uur te laat op zijn eindbestemming aankomt.
Hoeveel compensatie kun je krijgen voor een vertraagde Wizz Air-vlucht?
Vliegafstand | Compensatie |
---|---|
Voor alle vluchten van minder dan 1.500 km | bedraagt de compensatie €250 |
Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 km | komt de compensatie neer op €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 1.500 km binnen de EU | komt de compensatie neer op €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer buiten de EU* | bedraagt de vergoeding €600 |
*maar als de vertraging minder dan 4 uur was, dan kan het totaalbedrag wettelijk gezien met 50% worden verminderd.
Restitutie en compensatie voor geannuleerde Wizz Air-vlucht
Heeft Wizz Air jouw vlucht geannuleerd? Je kunt om restitutie vragen (geen voucher!) en komt mogelijk in aanmerking voor compensatie tot 600 euro voor een geannuleerde Wizz Air-vlucht!
Wanneer kan ik bij Wizz Air restitutie claimen?
Je kunt restitutie aanvragen bij Wizz Air als jouw Wizz Air-vlucht is geannuleerd en je geen alternatieve vlucht hebt genomen die door de luchtvaartmaatschappij werd aangeboden.
Wanneer kan ik compensatie voor een geannuleerde Wizz Air vlucht-claimen?
Om in aanmerking te komen voor vluchtcompensatie, moet je Wizz Air-vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek zijn geannuleerd. Er gelden aanvullende criteria met betrekking tot de door de luchtvaartmaatschappij aangeboden alternatieve vlucht.
Zie de onderstaande tabel voor meer informatie of check binnen een minuut of je in aanmerking met onze kosteloze en vrijblijvende Claimcalculator.
Wanneer kan ik zowel compensatie als restitutie voor geannuleerde Wizz Air-vluchten claimen?
Je kunt zowel compensatie als restitutie claimen bij Wizz Air als je vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek werd geannuleerd en...
- Wizz Air je geen alternatieve vlucht heeft aangeboden.
- Wizz Air je wel een alternatieve vlucht heeft aangeboden, maar je dat aanbod hebt afgewezen. De voorgestelde alternatieve vlucht moet echter voldoen aan de criteria in onderstaande tabel.
Tijd van annulering | Alternative vlucht | Compensatie |
---|---|---|
Minder dan 7 dagen voor vertrek | Vertrekt 1u+ eerder of komt 2u+ later aan | JA |
7-14 dagen voor vertrek | Vertrekt 2u+ eerder of komt 4u+ later aan | JA |
Minder dan 14 dagen voor vertrek | Geen alternatieve vlucht aangeboden | JA + TERUGBETALING |
Wizz Air biedt mij een voucher aan in plaats van restitutive — Moet ik deze accepteren?
We raden af om een voucher te accepteren in plaats van Wizz Air-restitutie. Volgens de regelgeving moet Wizz Air je de keuze bieden tussen een volledige geldelijke restitutie of een voucher. Het accepteren van een voucher dwingt je niet alleen om in de toekomst met Wizz Air te vliegen, maar beschermt je ook niet als Wizz Air failliet gaat.
Kan ik mijn Wizz Air-voucher inwisselen voor restitutie van mijn ticket?
In sommige gevallen, is dat mogelijk.
We raden je aan om via Vlucht-Vertraagd.be geld terug te vragen door gebruik te maken van ons slimme, mobielvriendelijke systeem. We zullen jouw zaak zorgvuldig beoordelen en — indien nodig — jouw claim voor de rechter brengen.
Als we vaststellen dat je niet in aanmerking komt voor een Wizz Air-restitutie, brengen we je niets in rekening, aangezien we uitsluitend werken volgens het principe 'no cure, no pay'.
Ik had een Wizz Air-vlucht naar een niet-EU-land. Kan ik nog steeds compensatie en restitutie claimen?
Ja, dat kan.
De enige uitzondering vormt sommige vluchten van Wizz Air Abu Dhabi. Aangezien deze specifieke dochteronderneming van Wizz Air is gevestigd in een niet-EU-land, is de EU-regelgeving niet op deze dochteronderneming van toepassing. Als jouw Wizz Air Abu Dhabi-reis echter een EU-land omvat (de luchtvaartmaatschappij vliegt namelijk ook naar landen als Griekenland en Cyprus), kun je Wizz Air-compensatie en -restitutie claimen voor een vlucht van Europa naar Abu Dhabi. Zoals in onderstaande tabel te zien is, geldt dit niet voor vluchten van Abu Dhabi naar Europa.
Type vlucht | Voorbeld | Compensatie |
---|---|---|
Vlucht met een EU maatschappij | Amsterdam naar Londen met KLM | JA |
Vlucht met een non-EU maatschappij vanuit Nederland | Amsterdam naar Tokyo met Japan Airlines | JA |
Vlucht met een non-EU maatschappij naar Nederland | Tokyo naar Amsterdam met Japan Airlines | NEE |
Ik heb onverwachte kosten gemaakt doordat mijn Wizz Air-vlucht vertraagd/geannuleerd is. Kan ik terugbetaling van deze kosten vragen?
Ja, dat kan. Als je door een langdurige vertraging of een plotselinge annulering van jouw vlucht gedwongen bent een hotelkamer te boeken, een taxi te nemen of in een restaurant te eten, kun je deze kosten mogelijk vergoed krijgen.
Als je besluit om Wizz Air-compensatie te claimen met Vlucht-Vertraagd.be, kun je eenvoudig alle relevante facturen en kwitanties uploaden naar ons slimme, mobielvriendelijke systeem. We zullen deze documenten zorgvuldig beoordelen en vechten om jouw geld terug te krijgen van de luchtvaartmaatschappij.
Kan Wizz Air mijn claim afwijzen?
Volgens de Europese regels over de rechten van vliegtuigpassagiers zijn er bepaalde situaties waarin de luchtvaartmaatschappij je claim terecht kan afwijzen. We noemen dit buitengewone omstandigheden.
Slecht weer, bijvoorbeeld dichte mist, hevige regen of onweer.
Een staking, met name binnen de luchtvaartindustrie.
LET OP! Stakingen van de werknemers van de luchtvaartmaatschappij worden niet als buitengewone omstandigheden beschouwd.
Politieke omstandigheden, zoals een terroristische aanslag of algemeen veiligheidsrisico door politieke onrust.
Natuurrampen, waaronder vulkaanuitbarstingen en orkanen.
Een botsing tussen het vliegtuig en vogels of andere vreemde voorwerpen.
Een zieke of lastige passagier.
Vluchtvertragingen veroorzaakt door het luchthavenpersoneel, zoals buitengewoon lange wachtrijen bij veiligheidscontroles.
Je moet echter bedenken dat luchtvaartmaatschappijen vaak buitengewone omstandigheden gebruiken als excuus om rechtmatige claims af te wijzen, vooral wanneer passagiers claims individueel indienen, zonder hulp van een wettelijke vertegenwoordiger.
Als je jouw kansen op een succesvolle claim wilt maximaliseren, raden wij aan dat je hiervoor Vlucht-Vertraagd.be gebruikt. We zullen je claim efficiënt verwerken, alle benodigde documentatie voorbereiden, deze naar de juiste mensen bij de luchtvaartmaatschappij sturen en — indien nodig — bij de rechtbank vechten voor jouw rechten.
Vlucht met Wizz Air geannuleerd?
Je kunt je ticketkosten terugvragen, een vergoeding eisen of beide!
Claim nuHoe lang heb ik om Wizz Air-compensatie en -restitutie te claimen?
Dit is afhankelijk van de volgende factoren:
- De wetten van het land waar je vandaan vliegt.
- De wetten van het land waar je naartoe vliegt.
- De wet in het land waar de luchtvaartmaatschappij haar hoofdkantoor heeft.
Passagiers kunnen altijd kiezen voor de meest gunstige wet.
Als je bijvoorbeeld met Wizz Air van Eindhoven naar Boedapest vliegt, kun je ervoor kiezen om te claimen op basis van de Nederlandse of Hongaarse wetgeving.
Als je er zeker van wilt zijn dat je nog steeds aanspraak kunt maken op Wizz Air-compensatie en restitutie, gebruik dan onze kosteloze en vrijblijvende Claimcalculator.
Hoe lang moet ik wachten op mijn compensatie en restitutie van Wizz Air?
Meestal duurt het een paar maanden voordat je wordt gecompenseerd.
Als de luchtvaartmaatschappij echter niet reageert of als jouw claim voor de rechter moet worden gebracht, kan de wachttijd met enkele maanden of zelfs jaren worden verlengd.
Je kunt er echter zeker van zijn dat als je besluit je Wizz Air-compensatie en -restitutie te claimen via Vlucht-Vertraagd.be, wij tot het einde voor jouw rechten zullen vechten. We zullen een sterke zaak opbouwen, je op de hoogte houden van cruciale ontwikkelingen en — indien nodig — in de rechtbank voor je vechten op een 'no cure, no pay'-basis.
Hoe kan ik Wizz Air-compensatie en -restitutie claimen?
Begin met het dubbel controleren of je met zekerheid recht heb op compensatie en/of restitutie van Wizz Air. Dit kan je doen door gebruik te maken van onze kosteloze en vrijblijvende Claimcalculator.
Daarna kun je de Wizz Air-compensatie en/of -restitutie rechtstreeks van de luchtvaartmaatschappij claimen of ons al het vermoeiende werk voor je laten doen. We analyseren je zaak zorgvuldig met behulp van onze vlucht- en weergegevens, verzamelen documentatie en nemen contact op met de juiste mensen bij de luchtvaartmaatschappij. Als de luchtvaartmaatschappij de claim afwijst, zullen we het voor de rechter brengen en daar voor jouw rechten vechten.
Waarom Vlucht-Vertraagd.nl?
1m passagiers geholpen
9 juridische teams in Europa
98% succes in recht
Lees meer over onze kosten op onze prijslijst pagina of claim nu je compensatie of restitutie rechtstreeks vanaf je telefoon of je computer.
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!