Laatst bijgewerkt op
Wanneer beschermen de Britse en Europese verordeningen die mijn rechten als luchtreiziger?
Jouw rechten als luchtreiziger worden alleen beschermd door Europese en Britse voorschriften indien:
- Jouw vlucht werd uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij, OF,
- Jouw vlucht werd uitgevoerd door een niet-Europese luchtvaartmaatschappij MAAR je bent vertrokken vanuit het VK of een EU-land
Als je vanuit een niet-EU-land met een niet-Britse luchtvaartmaatschappij hebt gevlogen, dan zijn bovengenoemde voorschriften helaas niet van toepassing. Zie voor meer informatie de tabel hieronder.
Type vlucht | Voorbeld | Compensatie |
---|---|---|
Vlucht met een EU maatschappij | Amsterdam naar Londen met KLM | JA |
Vlucht met een non-EU maatschappij vanuit Nederland | Amsterdam naar Tokyo met Japan Airlines | JA |
Vlucht met een non-EU maatschappij naar Nederland | Tokyo naar Amsterdam met Japan Airlines | NEE |
Passagiersrechten voor een vertraagde vlucht: claim vluchtcompensatie tot € 600!
Als je vlucht bij aankomst meer dan 3 uur vertraagd was, dan kun jij je rechten als luchtreiziger uitoefenen en tot € 600 claimen.
Het bedrag van de compensatie hangt af van de afstand van je vlucht:
Vliegafstand | Compensatie |
---|---|
Voor alle vluchten van minder dan 1.500 km | bedraagt de compensatie €250 |
Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 km | komt de compensatie neer op €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 1.500 km binnen de EU | komt de compensatie neer op €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer buiten de EU* | bedraagt de vergoeding €600 |
*maar als de vertraging minder dan 4 uur was, dan kan het totaalbedrag wettelijk gezien met 50% worden verminderd.
Is je vlucht vanuit Europa vertraagd of geannuleerd?
Ontvang tot € 600 vluchtcompensatie per passagier!
Claim nuIn het geval van een geannuleerde vlucht kunnen reizigers dankzij de rechten van vliegtuigpassagiers in sommige gevallen compensatie, terugbetaling of beide krijgen.
Geannuleerde vlucht — recht op vluchtcompensatie
Je kunt je rechten als luchtreiziger uitoefenen om bij een geannuleerde vlucht compensatie te krijgen indien:
- Je vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek werd geannuleerd, EN,
- De vliegmaatschappij schuldig is aan de vertraging
In de onderstaande tabel staat meer informatie.
Tijd van annulering | Alternative vlucht | Compensatie |
---|---|---|
Minder dan 7 dagen voor vertrek | Vertrekt 1u+ eerder of komt 2u+ later aan | JA |
7-14 dagen voor vertrek | Vertrekt 2u+ eerder of komt 4u+ later aan | JA |
Minder dan 14 dagen voor vertrek | Geen alternatieve vlucht aangeboden | JA + TERUGBETALING |
Is je vlucht geannuleerd?
De rechten van vliegtuigpassagiers bieden je de mogelijkheid om vluchtcompensatie te ontvangen!
Claim nuDe rechten van vliegtuigpassagiers voor een geannuleerde vlucht — recht op terugbetaling van het ticket!
Als je vlucht werd geannuleerd, kun je als vliegtuigpassagier terugbetaling van je vliegticket vragen indien:
- Je ervoor hebt gekozen de door de luchtvaartmaatschappij aangeboden alternatieve vlucht niet te aanvaarden
- De luchtvaartmaatschappij je geen alternatieve vlucht heeft aangeboden.
Boarden geweigerd, overboekte vlucht — wat zeggen de regels voor vliegtuigpassagiers
Overboeken is een gebruikelijke praktijk bij luchtvaartmaatschappijen. Ze verkopen meestal meer tickets dan er stoelen in het vliegtuig zijn. Als uiteindelijk alle passagiers aan boord van het vliegtuig zijn gegaan, moet de luchtvaartmaatschappij sommige passagiers vragen hun plaats af te staan, ze omboeken naar een andere vlucht en/of ze tegoedbonnen aanbieden. Als de luchtvaartmaatschappij geen vrijwilligers vindt, moet zij willekeurige passagiers de toegang tot het vliegtuig ontzeggen.
Als je niet aan boord mocht: je hebt rechten als passagier! Het weigeren van passagiers aan boord is volgens de EU261 hetzelfde als vluchtannulering. Je kunt dan recht hebben op vluchtcompensatie, terugbetaling van de vlucht of beide, als je uiteindelijk niet met de luchtvaartmaatschappij hebt gevlogen.
Vraag je je af of je rechten als luchtreiziger gelden voor je laatste vlucht?
Controleer nu je vlucht met onze gratis en vrijblijvende claimcalculator!
Controleer je vluchtKan de luchtvaartmaatschappij mijn rechten als passagier weigeren? Alles over de buitengewone omstandigheden.
Volgens EU261 hebben passagiers alleen recht op compensatie als de luchtvaartmaatschappij schuld heeft aan de vertraging of annulering van de vlucht. Als een derde partij of overmacht de vertraging of annulering veroorzaakt, dan is de luchtvaartmaatschappij niet de partij die in gebreke blijft en kan zij luchtreizigers dus hun recht op vluchtcompensatie ontzeggen.
Hier volgen enkele voorbeelden van buitengewone omstandigheden (deze lijst is niet volledig):
Slecht weer, bijvoorbeeld dichte mist, hevige regen of onweer.
Een staking, met name binnen de luchtvaartindustrie.
LET OP! Stakingen van de werknemers van de luchtvaartmaatschappij worden niet als buitengewone omstandigheden beschouwd.
Politieke omstandigheden, zoals een terroristische aanslag of algemeen veiligheidsrisico door politieke onrust.
Natuurrampen, waaronder vulkaanuitbarstingen en orkanen.
Een botsing tussen het vliegtuig en vogels of andere vreemde voorwerpen.
Een zieke of lastige passagier.
Vluchtvertragingen veroorzaakt door het luchthavenpersoneel, zoals buitengewoon lange wachtrijen bij veiligheidscontroles.
Rechten van vliegtuigpassagiers: hoe vluchtcompensatie eisen en je rechten uitoefenen?
Vlucht-Vertraagd.be is de snelste en gemakkelijkste manier om vluchtcompensatie aan te vragen!
Met Vlucht-Vertraagd.be kun je binnen enkele minuten vluchtcompensatie aanvragen. Onze experts handelen je claim van A tot Z af door het juiste dossier op te stellen, te communiceren met de luchtvaartmaatschappij en nog meer. Indien nodig verdedigen wij zelfs je rechten als luchtreiziger voor de rechtbank!
Voor jouw gemak werken wij op een 'no win, no fee' basis.
Lees meer over onze kosten op onze prijslijst pagina of claim nu je compensatie of restitutie rechtstreeks vanaf je telefoon of je computer.
Rechten van vliegtuigpassagiers en vluchtcompensatie — een stukje geschiedenis
Als vliegtuigpassagiers hadden we niet altijd rechten. Aangezien commerciële vluchten een vrij nieuwe vorm van vervoer zijn (in vergelijking met andere vormen), hebben regeringen wereldwijd besluiten moeten nemen betreffende de rechten van vliegtuigpassagiers.
Dit begon allemaal in 1999, toen het Verdrag van Montreal de wereldwijde aansprakelijkheid van luchtvaartmaatschappijen vastlegde bij overlijden of letsel van passagiers, vertraging, beschadiging of verlies van bagage en vracht.
Daarna zijn in 2004 de rechten van vliegtuigpassagiers in de EU nader gespecificeerd in Verordening (EG) Nr. 261/2004, ook bekend als EU261. Deze nieuwe verordening bepaalt dat de luchtvaartmaatschappij een compensatie verschuldigd is aan vliegtuigpassagiers voor instapweigering of vluchtannulering op het laatste moment.
Dezelfde Europese verordening EU261 werd vervolgens in 2009 aangepast na het zogenaamde EU Sturgeon Arrest. Dit arrest bepaalde dat de vluchtcompensatieregels ook moeten gelden voor vluchtvertragingen van meer dan 3 uur.
Tot slot heeft de Britse regering in 2019 haar equivalent van EU261 aangenomen, genaamd 'The Air Passenger Rights and Air Travel Organisers' Licensing (Amendment) (EU Exit) Regulations 2019'.
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!