Laatst bijgewerkt op
Rechten van vliegtuigpassagiers in de EU
Als Vueling vertraging of annulering van je vlucht heeft aangekondigd, zijn je rechten op compensatie en terugbetaling beschermd door EU-regelgeving.
Het begon allemaal in 2004 met de zogenaamde EU261 verordening, die stelde dat vliegtuigpassagiers een vergoeding moeten krijgen voor de verloren tijd als gevolg van geannuleerde vluchten. Na aanvullende gerechtelijke uitspraken is deze verordening ook van toepassing geworden op vertraagde vluchten.
Vertraging bij Vueling?
Wanneer kan ik compensatie claimen voor een vertraagde Vueling-vlucht?
Over het algemeen kun je compensatie van Vueling krijgen als je vlucht minstens 3 uur was vertraagd.
Om in aanmerking te komen voor compensatie moet Vueling verantwoordelijk zijn voor de vertraging. Lees onder Buitengewone Omstandigheden meer over situaties waarin de luchtvaartmaatschappij geen compensatie hoeft uit te keren.
Vueling geannuleerde vlucht - compensatie en terugbetaling
Afhankelijk van de precieze omstandigheden van je geannuleerde vlucht, kun je in aanmerking komen voor een vlucht compensatie, een vlucht restitutie, of beide.
Wanneer kan ik compensatie eisen voor een geannuleerde Vueling-vlucht?
Dit hangt af van drie factoren:
- Wanneer de vlucht werd geannuleerd - je kunt Vueling compensatie claimen als Vueling het annuleren minder dan 14 dagen voor het vertrek heeft aangekondigd.
- Details van de alternatieve vlucht aangeboden door de luchtvaartmaatschappij - zie onderstaande tabel.
- Wie of wat heeft de annulering veroorzaakt - Vueling moet verantwoordelijk zijn voor de annulering om in aanmerking te komen voor compensatie. Kijk bij Buitengewone Omstandigheden voor meer informatie.
Tijd van annulering | Alternative vlucht | Compensatie |
---|---|---|
Minder dan 7 dagen voor vertrek | Vertrekt 1u+ eerder of komt 2u+ later aan | JA |
7-14 dagen voor vertrek | Vertrekt 2u+ eerder of komt 4u+ later aan | JA |
Minder dan 14 dagen voor vertrek | Geen alternatieve vlucht aangeboden | JA + TERUGBETALING |
Wanneer kan ik restitutie voor een geannuleerde vlucht van Vueling claimen?
Zelfs als je niet in aanmerking komt voor compensatie van een geannuleerde vlucht, kun je waarschijnlijk toch je Vueling terugbetaling claimen.
Je komt in aanmerking voor een ticket restitutie als de luchtvaartmaatschappij je na de annulering geen alternatieve vlucht heeft aangeboden - of als ze je er een hebben aangeboden maar besloten hebt er geen gebruik van te maken. In sommige gevallen kom je in aanmerking voor zowel een Vueling compensatie als een Vueling ticket vergoeding!
LET OP! Vueling mag je niet dwingen om een reischeque te accepteren in plaats van een geldelijke terugbetaling
Je claim is in goede handen!
Wij komen al meer dan 10 jaar op voor de rechten van vliegtuigpassagiers!
Claim nuHoeveel Vueling vluchtcompensatie kan ik krijgen?
De hoogte van de compensatie hangt af van de afstand tussen je luchthaven van vertrek en de luchthaven van bestemming.
Vliegafstand | Compensatie |
---|---|
Voor alle vluchten van minder dan 1.500 km | bedraagt de compensatie €250 |
Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 km | komt de compensatie neer op €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 1.500 km binnen de EU | komt de compensatie neer op €400 |
Voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer buiten de EU* | bedraagt de vergoeding €600 |
*maar als de vertraging minder dan 4 uur was, dan kan het totaalbedrag wettelijk gezien met 50% worden verminderd
Kan ik compensatie eisen voor een niet-EU Vueling-vlucht?
Ja, het maakt niet uit waar je met Vueling vliegt, je komt in aanmerking voor compensatie en een terugbetaling.
De situatie kan wel anders zijn voor andere luchtvaartmaatschappijen. Zie de tabel hieronder voor meer informatie.
Type vlucht | Voorbeld | Compensatie |
---|---|---|
Vlucht met een EU maatschappij | Amsterdam naar Londen met KLM | JA |
Vlucht met een non-EU maatschappij vanuit Nederland | Amsterdam naar Tokyo met Japan Airlines | JA |
Vlucht met een non-EU maatschappij naar Nederland | Tokyo naar Amsterdam met Japan Airlines | NEE |
Buitengewone omstandigheden - wanneer kan Vueling weigeren compensatie uit te betalen?
In bepaalde situaties is de luchtvaartmaatschappij niet verplicht om compensatie te betalen aan passagiers. In certain situations, the airline is not obliged to pay compensation to the passengers. Dit is het geval wanneer de verstoring van de vlucht wordt veroorzaakt door een derde partij of door overmacht. Deze situaties vallen onder buitengewone omstandigheden.
De meest voorkomende buitengewone omstandigheden zijn:
Slecht weer, bijvoorbeeld dichte mist, hevige regen of onweer.
Een staking, met name binnen de luchtvaartindustrie.
LET OP! Stakingen van de werknemers van de luchtvaartmaatschappij worden niet als buitengewone omstandigheden beschouwd.
Politieke omstandigheden, zoals een terroristische aanslag of algemeen veiligheidsrisico door politieke onrust.
Natuurrampen, waaronder vulkaanuitbarstingen en orkanen.
Een botsing tussen het vliegtuig en vogels of andere vreemde voorwerpen.
Een zieke of lastige passagier.
Vluchtvertragingen veroorzaakt door het luchthavenpersoneel, zoals buitengewoon lange wachtrijen bij veiligheidscontroles.
Maar wees je ervan bewust, dat luchtvaartmaatschappijen vaak buitengewone omstandigheden als reden opgeven van de vertraging, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval was. Dat doen ze in de hoop dat ze geen compensatie hoeven te betalen.
Laat ons je helpen je geld te krijgen. Wij zullen zorgvuldig alle omstandigheden beoordelen en als wij vinden dat je in aanmerking komt voor schadevergoeding, zal ons team zelfs tot in de rechtbank opkomen voor je rechten. No cure, no pay.
Hoe lang heb ik de tijd om mijn Vueling claim in te dienen?
Het maakt niet uit waar je vandaan of naartoe vliegt met Vueling, je hebt 5 jaar om je claim in te dienen. Dit komt omdat Vueling een Spaanse luchtvaartmaatschappij is en de Spaanse wet passagiers 5 jaar geeft om een vlucht compensatie claim in te dienen.
Hoe lang duurt het om Vueling vluchtcompensatie te krijgen?
Veel passagiers die een claim indienen via Vlucht-Vertraagd.be ontvangen binnen een paar weken of maanden geld op hun rekening.
Er zijn echter ook situatie waarin het langer kan duren dan dat, bijvoorbeeld wanneer een uitspraak in de rechtbank nodig is.
Maar wees gerust, hoe lang het ook duurt, wij zullen er altijd voor je zijn om al je vragen te beantwoorden en je op de hoogte te houden van alle belangrijke gebeurtenissen in je zaak.
Hoe claim ik Vueling compensatie en restitutie?
Met meer dan tien jaar ervaring, juridische teams in 9 landen en een slagingspercentage van 98% in de rechtbank, is Vlucht-Vertraagd.be je beste optie om compensatie te claimen voor een vertraagde of geannuleerde Vueling-vlucht.
Van begin tot eind handelen wij het hele proces voor je af. Het enige wat jij hoeft te doen is 5 minuten te besteden aan het indienen van alle belangrijke informatie en vluchtdocumenten via ons slimme online systeem. No cure, no pay!
Waarom Vlucht-Vertraagd.nl?
1m passagiers geholpen
9 juridische teams in Europa
98% succes in recht
Over Vueling
Vueling is samen met Air Europa, Iberia en Volotea een van de grootste Spaanse luchtvaartmaatschappijen. Sinds 2013 maakt Vueling deel uit van de International Airlines Group, het moederbedrijf van meerdere andere luchtvaartmaatschappijen, zoals British Airways en het eerder genoemde Iberia.
Vueling vliegt op meer dan honderd bestemmingen in Europa, Afrika, Azië en het Midden-Oosten. Naast haar belangrijkste hub op de luchthaven Barcelona-El Prat, heeft de prijsvechter ook hubs op Parijs-Orly en Rome-Fiumicino.
Vond je deze inhoud leuk?
Bedankt, je hebt onze dag goed gemaakt!
Therapie is duur - help ons beter te worden!
Goed ontvangen, bedankt!